Waar staat de p in Vpb voor ?

Waarom wordt VennootschapsBelasting niet gewoon tot VB afgekort

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (3)

VennootschaPsBelasting. VB werd als afkorting gebruikt voor VermogensBelasting. Dit was een belasting die bestond voor de invoering van het zogenaamde boxenstelsel. Dus om verwarring tegen te gaan is voor vennootschapsbelasting VPB als afkorting gekozen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De afkorting VB bestaat al, het staat voor het Vreemdelingenbesluit 2000.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor de belastingwet is het heel belangrijk dat een gebruikte afkorting (formuliercode) niet in gebruik is voor een andere omschrijving.
Aangezien VB al gebruikt wordt voor Vreemdelingen Besluit is de 'p' toegevoegd.