Ik wil mijn belastingaangifte 2015 indienen, ivm terugvragen zorgkosten, kan dat?

Voor 2015 heb ik mijn eigen risico al betaald(basiszorg), maar in 2016 zet ik mijn behandeling voort. Omdat ik bij de belastingaangifte voor 2015 het een en ander terug kan verwachten (wat ik wel kan gebruiken) wil ik alvast aangifte doen. Nu is mijn vraag, kan het zijn dat ik in 2016 nog een zorgkosten afrekening kan krijgen voor 2015? En dat ik deze dan niet meer kan indienen bij de belasting, aangezien ik dan mijn aangifte al gedaan heb? Mijn ziektekosteverzekering zegt dat ze het niet weten, en mijn behandelaar weet ook niet of hoe het met data zit op nieuwe rekeningen. Iemand enig idee>

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
ronron1212
8 jaar geleden
Aangifte kan je nog niet doen pas over twee maanden. Je moet daarvoor ook je jaaropgave van je werkgever krijgen. Er is ook een drempel voor het indienen van zorgkosten bij de belastingdienst en die is vrij hoog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je, volgens mij is de drempel aangepast aan je inkomen.
fisbel
8 jaar geleden
De drempel tot zo'n € 40.000 inkomen (het zgn drempelinkomen d.w.z. het inkomen box 123 vóór aftrek persoonsgebonden aftrek) is 1,65%. Hierbij maakt het wat betreft drempel geen verschil of het een aangifte is voor een alleenstaande of voor fiscaal partners. Als er uitsluitend Box 1 inkomen is is de drempel bij € 40.000 inkomen dus € 660. Hierbij kunnen aftrekposten zoals medicijnen, kleding en beddengoed, dieetkosten, hulpmiddelen, vervoerskosten arts / specialist met 2,13 (AOW-gerechtigden) of met 1,2 (niet AOW-gerechtigden) worden vermenigvuldigd als het inkomen niet hoger is dan circa € 33.500 Ziektekostenaftrek is dus vaak wel mogelijk als er een aantal aftrekposten zijn in combinatie met een beneden modaal inkomen én AOW-gerechtigde leeftijd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Vrij hoog" is inderdaad nogal relatief. Net als de drempel voor giften is de drempel voor aftrek ziektekosten inkomensafhankelijk. Ik heb bijvoorbeeld een minimuminkomen en een handicap; er is echt geen enkele manier waarop ik NIET aan die drempelbedragen zou komen. En nee, ik ben nog lang niet AOW-gerechtigd ;-)

Antwoorden (3)

Deelantwoord:

Een belastingaangifte kun je net zo lang steeds opnieuw insturen totdat je er een 'definitieve aanslag' over ontvangt. (En zelfs dan kan het nog, maar dit geeft een iets andere situatie)

De laatst ingestuurde versie telt.

Van de site van de Belastingdienst:

"Hieronder leest u wat u kunt doen in verschillende situaties:
◾U hebt uw (online) aangifte ingevuld maar nog niet verstuurd
Open uw aangifte en wijzig uw gegevens. Verstuur uw aangifte pas als u die volledig hebt ingevuld. Nadat wij uw aangifte hebben behandeld, ontvangt u een voorlopige of definitieve aanslag.
◾U hebt uw (online) aangifte ingevuld en verstuurd maar nog geen aanslag ontvangen
Open uw aangifte en wijzig uw gegevens. Verstuur uw aangifte opnieuw. Nadat wij uw aangifte hebben behandeld, ontvangt u een voorlopige of definitieve aanslag.
◾U hebt uw (online) aangifte verstuurd en een voorlopige aanslag ontvangen
Open uw aangifte en wijzig uw gegevens. Verstuur uw aangifte opnieuw. Nadat wij uw aangifte hebben behandeld, ontvangt u een nieuwe voorlopige aanslag.
◾U hebt uw (online) aangifte verstuurd en een definitieve aanslag ontvangen
U kunt 2 dingen doen:
◾U opent uw aangifte, wijzigt uw gegevens en verstuurt uw aangifte opnieuw.
◾U maakt bezwaar tegen de aanslag.

Doet u opnieuw (online) aangifte nadat u een definitieve aanslag hebt ontvangen? Dat is hetzelfde als bezwaar maken tegen de definitieve aanslag. Nadat wij uw nieuwe aangifte of bezwaar hebben behandeld, ontvangt u een bericht waarin staat of wij uw aanslag aanpassen met uw nieuwe gegevens.

Uw nieuwe (online) aangifte of bezwaar moet bij ons binnen zijn binnen 6 weken na de datum van de aanslag. Ontvangen wij uw nieuwe aangifte of bezwaar later? Dan behandelen wij ze als een verzoek om ambtshalve vermindering.

Let op!

Hebt u een definitieve aanslag gehad na een correctiebrief? Dan moet u bezwaar maken. U kunt dan niet opnieuw (online) aangifte doen."

Toegevoegd na 3 minuten:
Klein probleem: je kunt pas vanaf 01 maart 2016 aangifte IB doen over 2015 (en daarvoor heb je dan de tijd tot 01-05-2016)/. Dus nog een kleine 1 1/2 maand wachten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het antwoord: het kan nu nog niet.
Computoon
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Dit antwoord is in zijn algemeenheid waar, maar wat betreft de vraagstelling onjuist. Uiteraard is het mogelijk de aangifte later nog aan te vullen of tecorrigeren, zelfs als de aangifte definitief is. Voor belastingjaar 2015 kan dat tot 31 december 2020. Hier speelt echter een heel andere zaak. De ziektekosten, mits niet vergoed en niet vallend onder het eigen risico, zijn pas aftrekbaar op het moment dat ze worden betaald. Als de rekening is van bijvoorbeeld 10 december 2015 en deze rekening wordt op 10 januari 2016 betaald mag de persoonsgebonden aftrekpost NIET worden opgenomen in de aangifte van 2015, maar moet die worden opgenomen in de aangifte van 2016.
Wat betreft de ziektekosten die u wilt opnemen in uw aangifte: de datum c.q. het jaar van betalen geldt. Als de rekening van 2015 is, maar u betaalt in 2016 is de aangifte van 2016 bepalend om de aftrekpost op te nemen. En als u een vervolgbehandeling krijgt die in 2015 is ingezet, maar de rekening komt in 2016 moet de aftrekpost in de aangifte van 2016 worden opgenomen.

Voor verrekening van het eigen risico en voor loonuitbetalingen kunnen andere regels gelden. Bijvoorbeeld: het loon is van december 2015, wordt uitbetaald in januari 2016. Hier zal het loon behoren tot het jaarinkomen van 2015.

Onduidelijkheden kunnen er ook zijn als er een persoonsgebonden aftrekpost, bijvoorbeeld specifieke zorgkosten, in de aangifte wordt opgenomen en later alsnog door de ziektekostenverzekering wordt vergoed. Stel dat de aftrekpost in de aangifte van 2015 is opgenomen en de verzekeraar vergoedt de kosten in mei 2016. Als de aangifte 2015 al is ingediend, kan de aangifte op dit punt gecorrigeerd worden. De aftrekpost in de ingediende aangifte verminder je met het door de ziektekostenverzekeraar vergoede bedrag.

Als de aangifte 2015 definitief is, werkt het weer anders. De teruggave van een aftrekpost in 2015 wordt dan een jaar later vermeld in de aangifte 2016 bij: overige inkomsten/teruggekregen bedrag of vergoeding voor een bedrag dat in een eerdere aangifte is afgetrokken/specifieke zorgkosten, afgetrokken in 2010 t/m 2015.

Het programma vermeerdert vervolgens het inkomen van 2016 met het teruggekregen bedrag. Als het inkomen bijvoorbeeld € 25.000 is en het teruggekregen bedrag is € 1000, wordt het inkomen van 2016 € 26.000

Toegevoegd na 1 uur:
Bron: Elsevier Belastinggids 2016 (aangifte 2015)
Op bladzijde 176 is onder 16.3.11 het volgende te lezen:
U hebt pas recht op aftrek in het jaar waarin de kosten (op het voorschot of de vooruitbetaling) worden AFGEBOEKT, tenzij u de vooruitbetaling bent overeengekomen en u die betaling dus rechtens verschuldigd bent.
fisbel
8 jaar geleden
Nee, je kunt pas vanaf 1 maart aangifte doen. Denk er daarbij aan dat eerder aangifte doen niet per se hoeft te betekenen dat je een teruggave ook eerder ontvangt.

Maar voor wat betreft de data: het gaat bij de aftrekkosten om het moment waarop je je rekening hebt betaalt, niet om de datum van je behandeling of zelfs de datum die op de rekening staat. Dus als je in 2016 nog een rekening ontvangt voor zorg die je hebt gehad in 2015, dan moet je dat opvoeren bij je aangifte van 2016 en niet bij die van 2015.

Omdat je zo nadrukkelijk het eigen risico benoemt in samenhang met de aftrekpost bijzondere ziektekosten, is het me niet helemaal duidelijk of je verwacht dat je de kosten voor het eigen risico kunt aftrekken. Dit is namelijk niet mogelijk: het eigen risico is niet op te voeren als aftrekpost. Kijk op een site als www.meerkosten.nl voor betrouwbare en goede informatie over wat wel en niet aftrekbaar is, en volg verder de instructies en uitleg van het aangifteprogramma.