Samenwonen maar eigen huis aanhouden voor de kinderen, als hoofdbewoner blijven ? of niet ?

Ik wil gaan samenwonen en mijn eigen huis aanhouden voor de kinderen. Als ik me uitschrijf als hoofdbewoner heb ik geen recht meer op hypotheekaftrek. Blijf ik wel hoofdbewoner kan ik dan problemen verwachten omdat ik bv meebetaal aan de inwoning van het samenwonen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (1)

U kunt alleen de hypotheekrente behouden als u ingeschreven blijft staan op het adres van uw huidige woning, uw hoofdverblijf. Als u verhuist c.q. zich laat uitschrijven komt de woning in Box 3. Het kan zijn dat u dan belasting moet betalen als er is afgelost op de hypothecaire schuld. Voorbeeld: WOZ-waarde is € 200.000 Er is een hypothecaire schuld van € 120.000 Over het verschil dus € 80.000 moet u 1,2% belasting box 3 betalen - schuldendrempel van € 3000 en vrijstelling box 3 hierbij buiten beschouwing latend.
Als de kinderen aan u huur betalen, is deze huur belastingvrij. De bijdrage aan de kosten van inwoning: daarover hoeft u zich niet druk te maken. Dat is een kwestie van onderling regelen tussen partners. Uw woning aanhouden is een goede zaak. Als uw relatie stukloopt, komt u niet direct op straat te staan.

Als u gaan samenwonen elders moet u zich op dit adres laten inschrijven. Doet u dit niet dan gaat dat in tegen de wet. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat u gaat latten: deels wonen bij de kinderen, deels bij uw vriend. Dat moet natuurlijk wel mogelijk zijn gelet op afstand, werk enzovoort. Een tussenweg zoeken tussen wonen op het ene of het andere adres (latten) is praktisch gezien misschien een betere oplossing dan (illegaal) samenwonen met uw partner.
fisbel