Hoe behoud ik mijn eigenwoningschuld en kan ik tevens gebruik maken van de aftrek wegens geen of geringe eigenwoingschuld?

Dit jaar heb ik een nieuwbouwwoning gekocht, die naar verwachting in de periode juni - september 2016 wordt opgeleverd. De kostprijs (incl. keuken, badkamer en meerwerk) wordt naar verwachting ruim 170K. Op dit moment heb ik geen eigen woning (verder: EW) of EW-schuld/EW-reserve. Mijn inkomen heeft de 52%-schijf nog niet in zicht. Ik heb circa 40K box 3 vermogen en een B.V. met bijna 150K erin. De kosten van instandhouding van de B.V. zijn vooral wat bankkosten. De latente belastingclaim op het vermogen van de B.V. is verwaarloosbaar. Vanuit de B.V. heb ik tot dusverre ruim 70K aan mijzelf geleend voor de EW en in principe kan ik nagenoeg al het kapitaal van mijn B.V. gebruiken om de EW te betalen. Ik kan dus mijn hele EW uit eigen middelen (inclusief B.V.) financieren. Dat is op korte termijn het meest goedkoop en heb ik tot dusverre ook gedaan. Ik kom nu echter voor een moeilijke keuze te staan, waarbij ik hoop dat iemand me kan helpen. Om optimaal te profiteren van de aftrek wegens geen of geringe EW-schuld zou het het meest voordelig zijn om het geld uit de B.V. halen, om zo geen hypotheekrente te 'hoeven' aftrekken. (Immers de B.V. moet alle rente als bate opvoeren, terwijl ik alleen de rente aftrek die boven het EW-forfait uitkomt.) Alleen ik wil eigenlijk het liefst het vermogen wel 'vrij' houden, dat als ik het over een paar jaar voor iets anders dan de woning wil besteden, ik de EW nog wel met een EW-schuld kan financieren. Heeft iemand ideeën hoe dat te realiseren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gerardkl en Carsrac dank voor jullie reacties. Hoe de standaarddingen werken is me bekend, alleen zoek ik naar iets speciaals om zonder extra kosten mijn toekomstige recht op hypotheekrenteaftrek te kunnen behouden. Geen idee wat dat wezen kan. K staat overigens voor € 1.000.

Antwoorden (2)

Voor zover ik de regeling begrijpt is het zo:
Uw eigenwoningforfait is bijvoorbeeld € 1200,--
¨uw rente en kosten e.w. zijn €1000,--
U hebt recht op aftrek wegen weinig of geen kosten eigen woning, voor het verschil ad. € 200,--

Let op!
Die aftrek gaat niet door, als u de rente vooruit of achteruit betaald of uit een lening van de werkgever of uit uw eigen BV. U schetst dus een situatie die voor uw opzet niet werkt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat bedoelt u met 40K vermogen in Box 3 en 250 K in BV? Wat is dat voor munteenheid??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
40K is de afkorting van € 40.000
150 K is dus € 150.000
Wat het ingewikkeld maakt is het box 2 verhaal. Ik kan daar nix zinnigs over zeggen. Maar de eigenhuis verhaal is duidelijk.
Je leent niet van een bank maar van een BV. Deze vraagt rente. En de belastingdienst verwacht dat het een rente is die gebruikelijke is volgens de markt. En schuld die de BV op de prive persoon heeft moet ook terug betaald worden. Als het een EW schuld is die volgens de regels van de belastingwet terug betaald wordt dan is deze aftrekbaar.
Maar dit alles dient wel vast gelegd worden in een overeenkomst met de belastingdienst. Kortom dit is een situatie waarbij uw boekhouder of adviseur (als die er is), de belastinginspecteur, de eigenaar van de BV en eigenaar van de EW rond de tafel dienen te zitten en een regeling dient op te stellen. Het lastige is dat de eigenaar van de BV en de EW de zelfde persoon is.

Of de rente betaald wordt of niet of via een schenking verrekend wordt doet er niet toe. Wel moet er afgelost worden. Dus de schuld dient elk jaar verkleind worden. En de rente over de schuld bij de BV is maar 30 jaar aftrekbaar.

Kortom dit is voer voor adviseurs en belastinginspecteurs. En adviseurs geven geen gratis antwoord en de belastinginspecteur kent de wet, maar wil geen antwoord geven zonder de prive situatie te kennen en als zij de prive situatie kent mag deze hier geen antwoord geven.

Toegevoegd na 2 dagen:
De belastingdienst kent deze constructie en heeft er ook regels voor zie bron. In het kort aflossen binnen 30 jaar en zelf het melden aan de belastingdienst. En er moet een realistische rente betaald worden. Het formulier is niet te ingewikkeld en je kunt het zelf invullen of samen met iemand anders.
In het vraag en de reactie blijkt dat er een hypotheek offerte is van de bank gebruik deze of pas deze lichtelijke aan en dit zijn de gegevens waar de belastingdienst om vraagt alleen vul ipv de bank de gegevens in van de BV.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
De vraag is complex. De verhouding tussen BV-vermogen en privé vermogen vraagt om deskundig advies, toegesneden op de privé situatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraagsteller geeft aan dat het zijn eigen BV is. Alsdan gaat volgens de Belastingdienst de gevraagde aftrek niet op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog steeds geen antwoord op de vraag wat is K voor munteenheid?? Volgens mij is het overgenomen uit een game uit de jaren '80 van de vorige eeuw. de game speelt in het 41 milennium. K is geen geldende huidige munteenheid binnen de eurozone.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie mijn reactie van 17 uur terug. Deze staat onder mijn eigen bericht. (Kan me voorstellen dat dat bericht is overzien, ik vond deze menuutjes ook nu pas.) K staat voor € 1.000. Dat ik van mijn eigen B.V. leen is niet relevant voor het bepalen van de aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld, zolang ik maar een zakelijke rente hanteer. Dat doe ik, en zelfs al zou die te laag zijn (ik heb een onzakelijk hoge rente willen voorkomen) dan maakt dat in dit kader niet uit omdat mijn rente sowieso hoger zal zijn dan mijn eigenwoningforfait.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Dit geeft duidelijkheid op de puntjes die mogelijk onduidelijke zijn en geven dat mijn aannames correct zijn. Dat van de zakelijke rente positief nieuws, maar uiteindelijke is het de belastinginspecteur die gaat of dit een constructie is die voor de hypotheekrente aftrek in aanmerking komt. Dus je hebt een beslissing en instructie nodig van de belastingdienst nodig hoe je belasting aangifte dient in te vullen. Wij spreken over een situatie uit het verleden en welke niet veranderd kan worden. Er is geld geleend en het zakelijke vermogen is niet meer vrij besteedbaar, maar belegt in onroerend goed. Hoe rekening mee dat de hypotheek aftrek verminderd gaat worden dus aan de eind van de 30 jaar periode is het 38%.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Door dit soort bedenksels is de Wet Hillen, die oorspronkelijk eenvoudig was, uitgegroeid tot een gedrocht. En dan klagen we daarna dat de wetgeving in Nederland ingewikkeld is.