Behoort een straatmuzikant inkomsten afkomstig van straatmuzikantenactiviteiten op te geven aan de belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Je moet alle inkomsten opgeven aan de belasting. Of je er uiteindelijk belasting over moet betalen hangt af van het totale bedrag wat je ophaald in een jaar.
Er is n.l een belastingvrije voet. Kom je daarboven dan moet je betalen.
Of de aangifte in deze gevallen gebeurt geloof ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als het een beroepsmatige activiteit is, is hij hiertoe verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer is het een beroepsmatige activiteit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Beroepsmatig' of niet maakt voor de Belastingdienst niets uit. Inkomsten moeten gewoon opgegeven worden. Daarvoor bestaat naast 'inkomsten uit loondienst' en 'inkomsten uit onderneming' het kopje 'inkomsten uit overige werkzaamheden'. Ook als je incidenteel wel eens met je gitaar op een straathoek staat, behoor je officieel die inkomsten onder dat kopje op te geven. Natuurlijk wordt daar massaal de hand mee gelicht, en zijn die paar euro's die niet worden opgegeven niet echt een prioriteit voor de Belastingdienst. Maar officieel moet het wel.
Nee want meestal is het hun beroep niet,denk aan jonge jongens met n gitaar op zaterdagmiddig bij de Hema. Uitzondering daarop zijn orgelspelers,daar word uan n gemiddelde ophaaldag uitgegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschilt wel per stad. Hier in Utrecht zijn meer beroepsstraatmuzikanten dan gelegenheidsstraatmuzikanten. Overigens, als je het helemaal goed wil doen, moet je niet alleen beroepsmatige verdiensten opgeven. De inkomsten van een jonge jongen die op zaterdagmiddag met een gitaar bij de HEMA staat, vallen onder 'inkomsten uit overige werkzaamheden'.
IN PRINCIPE wel maar je betaalt pas belasting als je over een bepaald bedrag per jaar aan inkomsten genereert. Echter de meeste straat muzikanten doen het
UIT PRINCIPE niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken zou dat wel moeten inderdaad. Het is echter niet echt goed aan te tonen wat nou echt de opbrengst is van het straatmuziekant-zijn en vaak is het ook niet echt zo bijzonder veel dat een belastingdienst zich daar druk om zou maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit moet opgegeven worden als inkomsten uit overige arbeid. Zie dit als freelance-werk.