Als je een grote prijs wint is het dan slim je huis in 1x af te lossen. Je hebt dan geen hypotheekrente aftrek meer! Is dat nu in je voor- of nadeel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag kun je terecht ook stellen als je een flinke erfenis ontvangt

Het beste antwoord

Een ingewikkelde rekensom zal aan het antwoord ten grondslag liggen.
Eerste misverstand bij vbeel antwoorders:
Een eigen huis dat als hoofdverblijf dient wordt NIET belast met vermogens belasting. OOK NIET als je geen hypotheek hebt.
Tweede punt: Over de WOZ waarde van je huis betaal je huurwaarde forfait (is inkomens bijtelling, % is afh van je inkomen), maar NOOIT meer als dat de rente aftrek over de hypotheek is. Heb je GEEN hypotheek dan krijg je EN geen huurwaarde bijtelling EN GEEN vermogens rendement heffing over dat huis.

De prijs is uiteraard belast voor 1,2% (behalve de eerste 20 K als je daarvoor totaal geen vermogen had) vermogens rendements heffing.

Rekenvoorbeeld: Prijs gesteld op netto 300K
Huiswaarde WOZ gesteld op 300K
Hypotheek gesteld op 200K
Rente 5%
Bankrente (deposito, 100% zekerheid geeft lage rente) 3%

(uitwerking van het sommetje voeg ik starks toe)

Toegevoegd na 16 minuten:
Uitwerking:
1: Niet aflossen , geld op deposito
Stel belasting tarief 42%

Bijtelling bij je inkomen, huurwaarde forfait, 0,8%*300000=2400
Aftrek rent , 5% over 200000=10000
Per saldo aftrek.: 10000-2400=7600 a 42%=3192 netto
vermogens rendemenst heffing over prijs:1,2%*300000=3600 netto extra te betalen voor box 3.
Netto ontvangen rente 3% over 300000=9000.
Betalingen worden met - aangegeven ontvangsten met +
Optelling levert nu:
Teruggave box 1 +3192
Betaling box 3 -3600
ontvangen rente +9000
hypotheek rente -10000

Totaal netto - 1408
Je gaat dus 1408 euro per saldo betalen als je NIET aflost.

1: Wel aflossen (uitgaande ZONDER boete rente...dus op aflossings vrij moment)
Aftrekbare rente wordt (uiteraard) 0
Huurwaarde forfait bijtelling ook 0
Prijs van 300K-aflossing 200k=100k
Dus vermogens rendements heffing 1,2%*100000=1200
Ontvangen rente 3% keer 100K = 3000

Optelling:
Ontvangen rente +3000
Betaling box 3 -1200
totaal netto +1800

Je houdt nu 1800 per saldo over.

Bij dit rekenvoorbeeld kan je dus beter aflossen. Echter, je kunt nu makkelijk percentages wijzigen voor te ontvangen rente, prijs hoogte,IB belasting tarief en te betalen hypotheek rente en zelf rekenen.

Toegevoegd na 39 minuten:
Zie reactie van me met aanpassing huurwaarde forfaits
De bron geeft de tabel waaruit het per 2010 geldende percentage is af te leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het schijnt belastingtechnisch niet slim te zijn om je hele hypotheek af te betalen. Gewoon wel een behoorlijk deel aflossen, maar zorgen dat je nog een rest hypotheek hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt geen woonlasten meer, als je je hypotheek afgelost hebt. Dat lijkt me toch wel een groot voordeel, elke maand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat veel vermogens belasting betalen als je je huis afgelost hebt, belasting betalen moet je ten alle tijden zien te voorkomen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Met een groot geldbedrag betaal je ook vermogensbelasting, dus het daarvoor maakt het helemaal niets uit of je aflost of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat mag ook niet natuurlijk, maar een beetje hypotheek op je huis houden om die vermogens belasting te ontlopen kan nog wel ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien van je eigenwoningforfait lijkt me het toch niet zo heel ongunstig om je woning af te lossen hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volkomen onjuist. Alleen een TWEEDE huis komt bij de vermogens belasting. Daarnaast: Het geld dat je wint wordt WEL belast via de vermogens belasting.
Ik zou de hypotheek nooit aflossen, je krijgt dan alsnog te maken met vermogensbelasting. Al heb je het niet direct in handen omdat het in je huis zit. Beter is om je geld te investeren, en nee niet te risicovol maar in zaken waarbij je niet de hoogste winsten uithaalt. Zoals ze vaak beloven maar bv een tweede huis welke je gaat verhuren. Of een horecapand welke je kunt verpachten. Zoiets in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan hoeveel rendement je met je geldprijs denkt te kunnen maken. Het hangt ook van je inkomen af (om precies te zijn: van je loonbelastingschaal).

Als je NIET aflost, betaal je rente over je hypotheek. Die rente mag je aftrekken van je inkomstenbelasting. Je winst is gelijk aan het percentage inkomstenbelasting waartegen je mag aftrekken - 52% als je heel veel verdient, 42% als je wat minder verdient. (Wil je het precies uitrekenen, dan moet je je *gemiddelde* belastingpercentage uitrekenen, niet de hoogste schaal.)

Als je NIET aflost, moet je vermogensrendementsheffing betalen over je geldprijs - voor zover die boven de (ongeveer) 20 k€ uitkomt. Daar staat tegenover dat je je geldprijs op een renterekening of een deposito kunt zetten, en zo rente kunt ontvangen.

Los je WEL af, dan heb je geen hypotheekrente meer en dus ook geen hypotheekrenteaftrek. Je betaalt ook geen vermogensrendementsheffing, maar je krijgt ook geen rente over je geldprijs omdat je je geldprijs aan je hypotheekverstrekker hebt gegeven.

Of het slim is om in één keer af te lossen, hangt af van de grootte van al deze bedragen. Daar komt de mogelijke boete nog eens bij, die je hypotheekgever je waarschijnlijk zal opleggen als je vervroegd aflost.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de gemiddelde Nederlander, en bij een gemiddelde rentestand, is het voordeliger om je hypotheek NIET af te lossen - ook als aflossen zonder boete zou kunnen.

In mijn geval is de hypotheekrente (althans, dat deel dat ik na aftrek van de inkomstenbelasting werkelijk betaal) erg laag. Het *gemiddelde* rentepercentage op een renterekening/deposito, zelfs minus de 1,2% vermogensrendementsheffing, is HOGER dan de hypotheekrente die ik (na aftrek van de inkomstenbelasting) betaal.

Voor mij zou het dus in een *gemiddeld* jaar voordelig zijn om de hypotheek NIET af te lossen. In 2009 en 2010 zou ik wel moeten aflossen omdat de rentepercentages op renterekeningen zo belachelijk laag zijn, maar gemiddeld zijn die percentages hoger, dus zou ik gemiddeld niet moeten aflossen.

Maar ja, eerst maar eens zien dat ik die geldprijs win...