wat is de gunstigste manier om te middelen bij een'' gouden handruk''?

inkomsten belastingen

Toegevoegd na 55 seconden:
met hogere jaar inkomens of lagere?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
fisbel
8 jaar geleden
Er zijn diverse tools op internet te vinden die u kunnen helpen de meest gunstige aaneengesloten (drie) jaren vast te stellen. Bijvoorbeeld: http://www.berekenhet.nl/modules/werken/middeling-inkomen-box1.html U hoeft voor de drie jaren alleen maar het definitief vastgestelde (verzamel)inkomen box 1 in te vullen. Het resultaat komt dan vanzelf te voorschijn.

Het beste antwoord

 Privé ›Werk en inkomen ›Bijzondere situaties ›Middeling sterk wisselende inkomens › Voorwaarden voor middeling

Met lagere, maar het moeten wel drie aaneengesloten jaren zijn. En in principe kunnen voor middeling ook geen jaren meer worden gebruikt waarvoor de definitieve belastingaanslagen langer dan 3 jaar geleden zijn komen vast te staan op het moment dat je het middelingsverzoek doet.

Van de site van de Belastingdienst:

"Voor middeling gelden de volgende voorwaarden:

De middelingsregeling geldt alleen voor inkomen in box 1 (belastbaar inkomen uit werk en woning).

U kunt alleen middelen over een periode van 3 aaneengesloten hele kalenderjaren (het 'middelingstijdvak').

U hebt over het hele middelingstijdvak belasting betaald in Nederland.

Het middelingstijdvak heeft geen overlap met een ander middelingstijdvak.

U moet uw verzoek om middeling doen binnen 36 maanden nadat alle aanslagen van de jaren die tot uw middelingstijdvak horen, onherroepelijk vaststaan. Krijgt u een navorderingsaanslag of een beschikking verliesverrekening voordat u uw verzoek hebt gedaan? Dan mag u hier misschien langer over doen.
Een aanslag is onherroepelijk als de termijn van 6 weken voor bezwaar, beroep, hoger beroep of cassatie is verstreken.

U stuurt uw berekening van de middelingsteruggaaf mee met uw schriftelijke verzoek om middeling.

Hebt u in een kalenderjaar negatief inkomen uit werk en woning? Dan gaan wij er voor onze berekening vanuit dat uw inkomen uit werk en woning € 0 is.

Bent u buitenlands belastingplichtige? Dan mag u de middelingsregeling gebruiken als u 90% of meer van uw totale inkomen (wereldinkomen) in Nederland verdient.

(...)

De eerste € 545 van het verschil tussen de verschuldigde en de herrekende belasting krijgt u niet terug.Hebt u in 1 van de jaren van het middelingstijdvak de AOW-leeftijd bereikt? Dan moet u een correctie uitvoeren, voordat u uw teruggaaf berekent."

Toegevoegd na 1 minuut:
Iets fout gegaan met kopieren/plakken. Eerste alinea hoort er niet bij, antwoord begint bij "Met lagere".
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (1)

Met lage! dan betaal je waarschijnlijk 42% ipv 52% belasting voor een gedeelte.