Moet je uitgeleend geld bij je vermogen tellen?

Als ik mijn geld uitleen, moet ik dit nog bij mijn eigen bezit meetellen voor de belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
30.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vermoed dat je het dan over een onderhandse lening hebt? In principe "leen" je ook geld uit aan je bank.
fisbel
8 jaar geleden
Tja, het blijft uw geld. Geld dat ter beschikking is gesteld. Dus het blijft uw bezit. En dit bezit moet als vermogen box 3 worden opgegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En zorg er ook voor dat de fiscus het niet als een schenking gaat zien...
zie oa: http://blog.rente.nl/lenen/onderhandse-lening-aftrekbaar (en lees evt. ook de reacties/vragen onder het artikel)

Het beste antwoord

De Belastingdienst geeft over bezittingen voor Box 3 aan op haar website:

Wat geeft u aan in box 3?

De volgende bezittingen geeft u aan in box 3:
uw bank- en spaartegoeden
uw aandelen, obligaties, winstbewijzen en opties die niet bij een aanmerkelijk belang horen, zoals het niet-vrijgestelde deel van uw groene beleggingen
uw maatschappelijke beleggingen

uw vorderingen, zoals uitgeleend geld en contant geld
uw tweede woning, bijvoorbeeld een vakantiewoning
uw overige onroerende zaken, bijvoorbeeld een woning die u verhuurt
het niet-vrijgestelde deel van uw kapitaalverzekeringen
uw rechten op periodieke uitkeringen die niet in box 1 worden belast
uw overige bezittingen, zoals uw aandeel in het vermogen van een Vereniging van Eigenaren (VvE)

Opmerking:
De waarde op het moment van de jaarwisseling is bepalend.
M.b.t. leningen van u aan derden: Als u uitleent en weet dat de lener niet terug kan en zal betalen dan is de waarde van de lening veel minder dan 100%. Dus het geleende bedrag is niet zonder meer bepalend voor het bedrag op de aangifte.
Andersom kan ook. Dan zal de koers groter zijn dan 100%.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ja, ook uitgeleend geld behoort tot het vermogen van de belastingplichtige.
De aangifte daarvan gebeurd in box 3.
Daarin is ook het eventuele verlies aan te geven op verstrekte leningen.
Bijv. oninbare leningen en de kosten daarvan.
Er moet dan wel een waterdicht bewijs van invorderingsmaatregelen voorhanden zijn.

De gemaakte kosten zijn (beperkt) aftrekbaar op de (rente) winst van verstrekte leningen in box 3.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hoe zijn in box 3 kosten van leningen aftrekbaar?