moet je verplicht samen belastingaangifte doen als je een kind hebt?

Ik werk zelf als zzp-er, mijn partner werkt in loondienst. Het huis staat op zijn naam en ik woon daar bij in. Binnenkort krijgen we samen een kindje, zijn niet getrouwd of geregistreerde partners. Zijn we nu verplicht om samen belastingaangifte te doen over 2015?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
SimonV
8 jaar geleden
Als je samen een kind hebt, zijn jullie voor de belastingdienst fiscale partners. Je bent niet verplicht samen aangifte te doen. Het kan echter wel voordelen hebben dit te doen. Er zijn namelijk onderdelen van de aangifte die voor jouw en je fiscale partner samen gelden:
- Je mag gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten verdelen.
- Drempelbedragen hangen af van het inkomen van jou en je partner samen. Belastingdienst:
U kunt in uw aangifte bepaalde inkomsten en aftrekposten verdelen tussen u en uw fiscale partner.
De manier waarop u de inkomsten en aftrekposten verdeelt, kan van invloed zijn op de belasting en premie die u betaalt of terugkrijgt. Iedere verdeling mag, als het totaal maar 100% is. Degene met het hoogste inkomen kan bijvoorbeeld de kosten aftrekken. Daardoor hebt u het grootste belastingvoordeel.

Antwoorden (1)

Vul de vragen bij de belastingaangifte in na waarheid. Het maakt uit wanneer het kind geboren is. Hieruit volgt of u samen aangifte mag of moet doen.
Op het moment dat u samen kind hebt bent u samen de ouders en fiscale partners.

Het wordt complexer als het kind niet erkend is door de vader of de vader niet op het zelfde adres als het kind.
Dan ziet de belastingdienst de twee meerjarige personen die samenwonen met een minderjarige persoon als een gezin en dus als fiscale partners.

In de geschetste situatie is gemakkelijker om samen aangifte te doen dan afzonderlijk, want alleen in uitzonderingsgevallen kan het nog afzonderlijk.