Wanneer kom je in aanmerking voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen voor de Gemeente Groningen?

Als studenten is het vaak zo dat je kwijtschelding kunt regelen van de gemeentelijke belastingen. Als je samenwoont met je vriendin, ook student, wanneer kom je dan in aanmerking voor kwijtschelding?
Wat mag het gezamenlijke inkomen + vermogen zijn? Of wordt dit per persoon berekend en niet gezamenlijk berekend?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Je kunt in aanmerking komen voor kwijtschelding als jullie gezamenlijke inkomen gelijk of lager is dan het bedrag wat je aan bijstand krijgt in de gemeente Groningen (756,35).
Als je alleen woont gaat het om het inkomen van die ene persoon.

Toegevoegd na 16 minuten:
Het bedrag wat ik noemde klopt niet, dat moet 1375,18 zijn, samenwonenden worden voor de bijstand gelijk gesteld aan gehuwden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel erg laag is dit inderdaad... dan kun je de huur al amper betalen. Hoe zit het met het vermogen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor zover ik dat heb kunnen vinden mogen jullie gezamenlijk een eigen vermogen hebben van 11.790 euro als bijstand gerechtigden.
Voor de kwijtschelding gelden deze regels wat betreft eigen vermogen:
http://www.hefpunt.nl/betalen/kwijtschelding.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gezamenlijke vermogen mag dus maar zo'n € 2000 zijn voor kwijtschelding als ik het goed heb? Inkomen + kale huur - een vast bedrag? Zorgkosten zijn erg laag waardoor die amper worden meegerekend. Kleine kans om kwijtschelding te krijgen denk ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kans op kwijtschelding is inderdaad minimaal, als je een inkomen hebt dan maximaal voldoet aan de bijstandsnorm en je eigen vermogen iets hoger ligt dan de norm, dan is het meestal toch wel de moeite waard om een aanvraag te doen, de gemeente mag zelf bepalen of er uitzonderingen gemaakt worden. Ga ervan uit dat je er geen recht op hebt, dan kan het alleen maar meevallen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke, top! We zien het inderdaad wel :)