Hoeveel procent van de belastingplichtigen in Nederland deed belastingaangifte in 2014?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik doel hierbij op aangifte inkomstenbelasting.

8 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

In 2014 zijn er 10,25 miljoen aangiften inkomstenbelasting gedaan.

Iedereen in Nederland is belastingplichtig, hetzij direct, hetzij (gedeeltelijk) indirect via ouders/verzorgers in het geval van minderjarigen.

In 2014 telde Nederland ongeveer 16,9 miljoen mensen.

Middels een simpel rekensommetje kom je tot de conclusie dat circa 60,65% van de Nederlandse bevolking in 2014 aangifte inkomstenbelasting heeft gedaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
... en dus ook 60,65% van de belastingplichtigen. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Je laatste toevoeging is onjuist. Niet honderd procent van die 16.9 miljoen mensen is belastingplichtig, dus het percentage ligt een stuk hoger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea
Wie zijn er niet belastingplichtig dan?
Zelfs de Koning is belastingplichtig. Niet voor de inkomstenbelasting weliswaar, maar wel wat betreft BTW en accijnzen bijvoorbeeld.
ronron1212
8 jaar geleden
Baby's jongeren die nog geen inkomen hebben en zo zijn er nog wel wat meer @rabelais. Alleen mensen met een inkomen zijn belastingplichtig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212
Belasting wordt niet alleen over inkomsten geheven; ook over consumptiegoederen (Belasting Toegevoegde Waarde). Met andere woorden: iedereen is belastingplichtig.
Amadea
8 jaar geleden
Een baby betaalt toch geen belasting voor het melkpoeder dat hij of zij consumeert?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea
Niet direct inderdaad.
"[...] indirect via ouders/verzorgers in het geval van minderjarigen."
ronron1212
8 jaar geleden
@rabelais de vraag gaat over de aangifte niet over de consumenten belasting.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212
Er is een behoorlijk verschil tussen belastingplichtig en aangifteplichtig. Deze vraag gaat over belastingplichtigen en welk percentage dáárvan aangifte IB heeft gedaan.
ronron1212
8 jaar geleden
Een belastingplichtige is iemand die belasting moet betalen. Die ‘iemand’ kan een particulier of een organisatie zijn. In economische termen kan een belastingplichtige zowel een natuurlijk persoon als een rechtspersoon zijn. Aan wie ben je belastingplichtig? Een belastingplichtige is belastingplichtig aan de Nederlandse overheid. Dit houdt in dat je verplicht bent belasting te betalen als de Tweede Kamer daartoe besloten heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212
Dat heb je mooi samengevat. :)
ronron1212
8 jaar geleden
Dit zegt dus dat die die aangifte moeten doen van inkomen winst of iets dergelijks belastingplichtig zijn en niet die op indirecte wijze iets zouden moeten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron12
Zowel het woord aangifte als inkomen zie ik nergens in je samenvatting staan.
ronron1212
8 jaar geleden
Belastingplichtig zegt het al je bent verplicht te betalen en dat is over inkomen winst
ronron1212
8 jaar geleden
De belastingplichtigen kunnen in drie categorieën worden ingedeeld: (A) de werknemer, (B) de met de werknemer gelijkgestelde natuurlijke persoon en (C) de inhoudingsplichtige.
Frenkel88
8 jaar geleden
Terechte aanvullingen/verbeteringen onder het antwoord.