Wat moet je doen als je pech hebt op een betaalde parkeerplek?

Stel, je hebt autopech en staat midden in de stad op een plek waar je betaald moet parkeren (of helemaal niet stil mag staan). Wat moet je dan doen?

8 jaar geleden
9.8K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Mijn auto hield er mee op in een parkeergarage in Amersfoort. Ik heb mijn kaartje betaalt wilde starten maar ik kreeg de auto niet meer in de versnelling. Dit gemeld bij de beheerder via de intercom bij de betaalautomaat. ANWB gebeld. Die liet een uur op zich wachten. Daarns nog een half uur met mijn auto bezig. Die extra anderhalf uur niet hoeven betalen. Bij de slagboom gemeld. Mocht zo uitrijden.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
En niet bij je voertuig weglopen als je bijvoorbeeld op een plek staat met een parkeermeter. Dan kan je bij een controle gewoon uitleggen wat er asn de hand is.

Het beste antwoord

Dat is wel heel toevallig, als je PRECIES op een plek waar je betaald moet parkeren strandt. Wat eerder voor zal komen is dat je er al een poosje stond, en van die plek niet wegkunt, bijvoorbeeld doordat je accu is leeggelopen of je startmotor op de heenweg kapot is gereden.

Het beste wat je dan kunt doen is in elk geval de parkeermeter een beetje bijvullen, zodat je de tijd hebt je auto te repareren danwel weg te laten slepen. Scheelt je in elk geval de kans op een heel dikke boete of de omslachtige, langdurige procedure om die kwijtgescholden te krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op een plek waar je helemaal niet stil zou mogen staan, zet je je alarmlichten aan en eventueel je gevarendriehoek neerzetten. Dan is in elk geval meteen duidelijk dat je daar niet voor je plezier staat.
Vooral als het geen veilige plek is, is het eerste wat je dan te doen staat de auto wegduwen naar een veiliger plek. In de praktijk zijn er bijna altijd wel wat omstanders bereid je te helpen als dat nodig blijkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Niet zo toevallig in de steden is veel betaald parkeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha, ja, dat is ook weer waar.
Ritsuka
8 jaar geleden
Heb het wel eens gehad, accu was iets minder, en ik wilde weer wegrijden in de avond, toen het al was begonnen met vriezen. Terwijl hij eerderr op de dag nig startte, deed hij dit nu niet meer door de kou.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toen ik jonger was met mijn ouders heb ik wel eens meegemaakt dat de auto er helemaal mee ophield midden op een kruispunt. Oeps. Ik vermoed dat de alarmlichten het ook niet meer deden trouwens, want de hele bedrading onder de motorkap was doorgebrand. Gevarendriehoek zet je op een kruispunt ook niet neer ;-) Maar er was snel genoeg van alles aan hulpdiensten bij, dat verhoogt je zichtbaarheid ook behoorlijk. Trouwens, als je ergens NIET veilig staat en je kunt ook je auto niet uit - of je auto vormt een gevaar voor overig verkeer waar die staat - bel dan naast de pechhulp ook de politie. Die komen waarschijnlijk een stuk sneller en kunnen grotere ongelukken voorkomen door bijvoorbeeld een deel af te zetten of anderszins het verkeer te regelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Al 2 keer de auto op een parkeerplaats niet meteen meer kunnen starten, een keer op een betaalde en de vorige week op een onbetaalde. Heb er geen verstand van maar het was iets met een accupoolklem. Mijn man kreeg hem na een kwartier weer aan de praat. De garage is er de volgende dag zowat een uur mee bezig geweest.

Andere antwoorden (3)

de ANWB of een andere instantie bellen die je kan komen helpen.

Zoek in geval van pech ten alle tijde een veilige plaats om te wachten, waar mogelijk plaats je je auto zo dat hij geen belemmering vormt voor overig verkeer.
Pech, daar kun je niets aan doen, dus ook bij een parkeerverbod is pech overmacht. Op een betaalde parkeerplek heb je (dubbel) pech. Je houdt die tijd een parkeerplek bezet, dus zul je die tijd door moeten betalen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de praktijk denk ik niet dat een handhaver je zal bekeuren vanaf in elk geval het moment dat er ANWB of andere Pechhulp bij is, omdat het dan duidelijk is dat je daar niet meer staat voor je lol (of je oorspronkelijke doel) maar enkel om de pech te verhelpen. De theorie (wetgeving) op dit gebied zou ik niet weten.
wilkers
8 jaar geleden
Ik heb wel eens gehad dat ik de auto heb moeten laten staan en werd opgehaald door familie om de volgende dag verder te kijken. Mijn auto kennis is super beperkt en ik ben geen lid van de anwb. Gelukkig nog nooit op een betaalde / verboden plek. Wel eens op kruispunt. Ik ben graag geïnformeerd, mocht het straks echt gebeuren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben ook geen lid van de ANWB, maar heb gelukkig wel een pechhulp-module bij m'n verzekeraar. Was veel goedkoper dan de ANWB. Mijn kennis is ook beperkt en wát ik weet kan ik niet gebruiken (heb een handicap en kan nog niet eens zelf tanken) dus ik ben erg blij dat ik bij moeilijkheden de pechhulp kan bellen. Heb ze tot nu toe vooral nodig gehad voor starthulp trouwens - van de winter behoorlijk wat accu problemen gehad. De kosten heb ik er in elk geval al lang uit ;-)
Nee, gewoon een briefje onder de voorruit stoppen met vermelding van de acties die je ondernomen hebt. Dit is overmacht en het is aan de rechter om dit uiteindelijk in te schatten. Als je doorgaat en je betaalt enkel de periode dat je er stond voor je pech had (je moet immers toegekomen zijn), of als je de politie even belde dat je op de weg in pech viel en zo nog net de auto langs de kant op die parking kon duwen/brengen, dan volstaat ook het PV en kun je dit op het blaadje tussen je voorruit stoppen.

Legalistische parkwachters zullen je beboeten, maar bij overmacht, hoef je GEEN (extra) parkinggeld te betalen als je de panne objectief kunt vaststellen. Let op: soms moet je volharden en niet betalen om het voor de rechtbank te brengen, parkwachters zijn niet van het hoogste niveau om dit wettelijk te kunnen inschatten.

Wat je wel moet vermijden, is dat je niet de snelste methode, maar dat hoeft NIET te duurste te zijn, een burger mag een goedkopere methode als bijvoorbeeld een oom bellen om de wagen weg te slepen met een vaste staaf (losse trekkabels mogen bij mijn weten niet meer) je gratis weg te trekken naar een garage. Best vermeld je dit aan de politie. We zien veel te veel over het hoofd dat we nog in een democratie leven en iedereen weet hoe enorm duur een takeldienst is (bij ons snel 250 à 400 EUR). Let wel: Juridisch zeggen takeldiensten bijvoorbeeld dat IK jou juridisch niet mag takelen, maar ik mag dat niet doen 'op regelmatige basis' op bijvoorbeeld 'tegen betaling'. Ook loop ik extra risico bij een ongeval of bij schade aan je wagen omdat ik daar geen burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering voor heb (het staat niet bij mijn handelsactiviteiten), maar als mens mag, meer nog: moet ik eigenlijk altijd mijn medeburger bijstaan, en dat primeert. Als ik goede bedoelingen heb (en die heb ik), dan mag ik veel meer dan Jan Modaal (of Jan met de Pet) denkt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
PS: Heel belangrijk: Natuurlijk ook op het briefje vragen om je telefoonnummer te bellen bij problemen en zorgen dat ze geen voice mail krijgen. Vermeld ook het uur van de panne en als het even kan het type panne (bijv. temperatuur motor gevaarlijk hoog voor schade; ontkoppelingskabel door; batterij plat door lichten vergeten uit te schakelen).
Dan betaal je toch gewoon, heel veel zal het je niet kosten. Hoe lang zou je daar moeten staan wachten op hulp. Gewoon ANWB hulpdienst bellen en die zullen je zo snel mogelijk komen helpen. Dat zal geen uren duren en hoeveel kost een kaartje van 2/3 uur, zeker geen €10,- ik vind €10,- in elk geval beter dan een dikke boete van honderden euro's.