wil stoppen met werken en leven van mijn spaarrekening(heb wel een huis aflossing vrij) moet ik dan premie volksverzekering betalen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Je betaalt alleen premie volksverzekeringen als je inkomen uit werk en woning hebt (belastingbox 1).
Of als je in Nederland verzekerd bent op grond van de EG-Verordening of een verdrag inzake sociale zekerheid.

Jij hoeft deze premie dus niet te betalen.

De volksverzekeringen houden in:
Algemene Ouderdomswet (AOW)
Algemene nabestaandenwet (Anw)
Wet langdurige zorg (Wlz)
De basisverzekering ziektekosten valt hierbuiten, de zorgpremie hiervoor blijf je natuurlijk betalen.
SimonV
8 jaar geleden
Over inkomsten op basis van je spaarrekening hoef je geen volksverzekering premie te betalen, maar wel over eigenwoning forfeit.

Want het huis is aflossingvrij. Ik neem aan dat betekend dat er geen hypotheek op het eigenhuis rust.

Door het eigen huis is het wel een stukje inkomen in box 1, dus over het fictieve inkomen/voordeel uit het eigen huis dient wel premie volksverzekering betaald worden worden.
Er kan alleen beroep gedaan worden op het algemene heffingskorting en maakt het nog uit of u voor of na 1963 geboren bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Als je de hypotheek helemaal hebt afgelost, betaal je al jaren geen eigenwoningforfait meer. Concreet krijg je een aftrek die gelijk is aan het verschil tussen het eigenwoningforfait en de aftrekbare kosten zoals de rente. Dit wordt verrekend bij uw aangifte, zodat je per saldo geen belasting over het eigenwoningforfait van de eigen woning betaalt. http://kenjehypotheek.nl/eigenwoningforfait/ http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigenwoningforfait/geen_of_een_kleine_eigenwoningschuld/geen_of_een_kleine_eigenwoningschuld