Je wint een miljoen belasting vrij is een korte zegswijze voor je wint zoveel geld dat als de kansspelbelasting eraf is je een miljoen overhoudt.
Volgend jaar moet dit miljoen opgeven als vermogen in box 3 bij de inkomstenbelasting en betaal je er belasting over. Elk jaar opnieuw.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Je wint een miljoen belasting vrij is een korte zegswijze voor: je wint zoveel geld, dat als de kansspelbelasting eraf is je een miljoen overhoudt." Prachtige formulering. Plus!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van mij ook een plus.
Je prijs mag dan vrijgesteld zijn van kansspelbelasting, het is niet vrijgesteld van inkomstenbelasting.
Wellicht ten overvloede: de aangifte inkomstenbelasting die je volgend jaar invult betreft dan 2015, als dat het jaar is waarin je de loterij hebt gewonnen.
capthavoc
8 jaar geleden
Met belastingvrij bedoelde ik idd met aftrek kansspel belasting, dat wist ik.
(helaas) dit is het duidelijk juiste antwoord
stomme belastingen grrrr

Andere antwoorden (2)

Niet als je alles meteen uitgegeven hebt dat belastingjaar.
Als je nog een aanzienlijk bedrag in je bezit hebt wel, want ook vermogen wordt in Nederland belast.
8 jaar geleden
Over kunst hoeft geen belasting worden betaald. Je koop dus voor 1 miljoen goud en laat daarvan een kunstwerk a la Wim T. Schippers met broodjes goud die op de vloer worden gelegd maken. Berg het kunstwerk op in een kluis en je hoeft geen belasting meer te betalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
escape
8 jaar geleden
Minpuntje.
"Essentieel om niet de belastingdienst achter u aan te krijgen, is dat u betreffende kunst en antiek in bezit hebt, om er persoonlijk van te genieten. Het moet voor persoonlijk gebruik zijn en niet alleen maar in de kluis staan voor later." http://financieel.infonu.nl/belasting/44466-belastingen-moet-ik-over-kunst-en-antiek-belasting-betalen.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@escape
Dan zorg je er toch voor dat je persoonlijk van de kunst kan genieten? Als je even verder leest staat er trouwens: "Overigens is het aan de belastingdienst om aan te tonen, dat u de bedoeling hebt, om met u bezit geld te verdienen en winst te maken." Lijkt me moeilijk aan te tonen als je voor het eerst kunst koopt...
escape
8 jaar geleden
Het gaat erom dat aangeraden werd om het e.e.a in een kluis te leggen. En dat is nou juist waar naar gekeken wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lijkt me niet prettig om een miljoen te winnen en dat in de vorm van een kunstwerk in een kluis op te bergen of boven de schoorsteen te hangen. Bij grote geldprijzen in loterijen kreeg je er vroeger een financieel adviseur bij kado. Of dat nog zo is weet ik niet maar elke bank kan je adviseren hoe je zo'n groot bedrag het beste kunt wegzetten zonder al te veel belasting te hoeven betalen en er toch van te kunnen genieten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@escape
Inderdaad.
Vrijgesteld voor box 3 zijn "voorwerpen van kunst en wetenschap, behalve als u deze vooral als belegging hebt."
Als je een kunstvoorwerp in een kluis laat verstoffen, dan zal de fiscus dit wel degelijk als een belegging zien, waarmee deze dus opgegeven dient te worden in box 3.