Kan ik het geld uit mijn stamrecht BV via een testament laten uitkeren aan ANBI-instellingen? Waar moet ik op letten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar ga jij je notaris voor betalen?
Deze moet je goed adviseren met betrekking tot wat je in je testament regelt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja natuurlijk kan dat.

Antwoorden (1)

Uitkeren aan ANBI-instellingen kan wel, maar pas nadat er belasting over is betaald. Uitkeren kan niet rechtstreeks op het ogenblik van overlijden zonder belastinginhouding. Het stamrecht wordt immers aan u uitgekeerd onder voorwaarden zoals destijds vastgelegd. Hierbij inbegrepen het tijdstip (jaar) van uitkeren. Waarbij, afhankelijk van ander inkomen, er belasting over het stamrecht is verschuldigd.

Uiteraard kunt u de giften / schenkingen(betaald vanuit het verkregen stamrecht) wel aftrekken. Dat zal dan moeten via uw belastingaangifte.

Als testamentair is bepaald dat het geld vanuit het stamrecht naar goede doelen gaat, is dit niet anders als mensen die testamentair laten vastleggen dat (een deel van) de erfenis naar goede doelen gaat. Over deze schenkingen hoeft geen erfbelasting te worden betaald door de ANBI. Ook de erfgenamen zijn gevrijwaard van erfbelasting.
fisbel