Waarom is de einddatum van de belastingaangifte één maand verlengd?

Normaal gesproken is de einddatum voor belastingaangifte 1 april. Maar waarom is dat dit jaar tot 1 mei? En is dit eenmalig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet het niet. Maar vorig jaar is er ook een soort gelijke actie geweest en blijkbaar werkte dat goed en was voor herhaling vatbaar. De datum 1 april staat waarschijnlijk ergens in de wet en de belastingdienst mag altijd in het voordeel van de burger van de wet afwijken. Of het eenmalig is of niet, is af te wachten. Waar het mogelijk ook mee te maken heeft is de planning van de HUBA (Hulp bij Belasting Aangifte) project van de vakbonden, belastingdienst zelf en de ouderbonden. En via de voorheffing wordt steeds eerder en sneller belasting geïnd en een verlenging van de aangifte met een maand wordt het weer in balans te bracht. Maar dat zijn allemaal mogelijke redenen. Ik zie die einddatum meer als een richtlijn, dan als een harde grens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie nu pas dat het gaat om de situatie van 2015 ipv 2016. Misschien is verstandig om de vraag te sluiten zodat wij over kunnen gaan tot de vragen over dit belastingjaar. Maar ook dit jaar is er weer actie van verlenging.
Overigens vorig jaar was een overgangsjaar voor de VIA en er waren gewoon opstart problemen en de belastingdienst zelf had die extra maand hard nodig en de mensen in het land ook. En de vakbonden hebben ook namens de belastingbetalers om die extra maand gevraagd.

Antwoorden (1)

De Belastingdienst wil het VIA(Vooraf Ingevulde Aangifte)-gebruik bevorderen.
Het is dan niet logisch om al voordat de VIA gegevens beschikbaar zijn een aangiftemiddel beschikbaar te stellen. Daarom wordt de aangifte komend jaar pas beschikbaar gesteld als de VIA beschikbaar is: op 1 maart.

Zonder verlenging van de aangiftetermijn heeft de burger 1 maand (maart) de tijd om aangifte te doen. Dat is voor veel mensen voldoende. Toch zijn er 2 redenen om de aangiftetermijn te verruimen:
meer flexibiliteit voor de burger, zonder de noodzaak om uitstel te vragen
verlaging van druk op de Belastingdienst in maart door bredere spreiding
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Het aangifteprogramma wordt niet komend jaar pas op 1 maart beschikbaar gesteld. Dat gebeurd al dit jaar, dus 2015.
Overigens een prima antwoord, een plus.
Antoni
9 jaar geleden
De tekst van het antwoord is overgenomen uit de bron. Die tekst is van vorig jaar (2014, dus). Zo kan een antwoord tot misverstanden leiden, dat is waar, @fisbel! Dat gebeurt wel eens!
fisbel
9 jaar geleden
Natuurlijk. Mijn reactie is bedoeld als kritische noot om bij het kopiëren en plakken altijd goed je antwoord te bekijken en zo nodig aan te passen aan de vraag.