Heeft het zin om een bezwaaarschrift in te diene bij de Belasting inzake vermogensbelasting?

Beste mensen,

Bij Kassa zag ik dat er een proces gaande is tegen de heffing van vermogensbelasting van 1,2 procent.

Omdat de laatste jaren geen 4 procent rendement meer gehaald word op spaargeld.

Bij bondvoorbelasting hebben ze een voorbeeld van zo'n bezwaarschrift en ze raden iedereen aan met spaargeld bezwaar in te dienen over 2013 en 2014.

Mijn vraag is heeft dat wel zin? Want het staat toch in de wet dat je 1,2 procent moet betalen? Dan moet toch eerst de wet veranderd worden? Met een proces verander je de wet toch niet?

Hoe zit dat eigenlijk. Ik ga sowieso wel bezwaar indienen, maar ik vraag me wel af hoeveel zin dat heeft.

vr gr Gonna

9 jaar geleden
1.6K
Ivana
9 jaar geleden
Houd de site in de gaten van de bond van belastingbetalers. Daar staan richtlijnen en een voorbeeld van een bezwaarschrift.
Ook op de site van Kassa staat een en ander vermeld hoe te handelen.
Ivana
9 jaar geleden
Als niemand het onrecht aankaart gebeurt er nooit wat!!
SimonV
9 jaar geleden
Heeft niet veel zin, denk ik. Als de rechter oordeelt dat er sprake is van onteigening bij onze proefpersonen, en u heeft een bezwaarschrift ingediend, dan lift u als het ware mee op de uitspraak die over onze proefpersonen gedaan wordt. Op deze uitspraak kunt u zich dus vervolgens beroepen en mogelijk zelfs teveel betaalde belasting terugvragen.
Maar het kan enkele jaren duren voordat er een uitspraak van de rechter ligt in deze zaak. Tegen die tijd kan de VRH inmiddels in het nieuwe belastingstelsel verlaagd zijn. Of nog beter, de rente inmiddels gestegen... :) http://www.bondvoorbelastingbetalers.nl/#nav731=6883 Het kan enkele jaren duren voordat er een uitspraak van de rechter ligt in deze zaak.
SimonV
9 jaar geleden
Aan de andere kant, proberen kan geen kwaad. Nooit geschoten...
Cryofiel
9 jaar geleden
Toen dit systeem werd ingevoerd, werd dat gedaan vanwege de eenvoud: altijd uitgaan van een fictief rendement van 4%, en over dat rendement altijd 30% belasting betalen. Met als nadeel dat je soms teveel belasting betaalt, namelijk als het werkelijke rendement lager is dan die 4%. En dat je soms te weinig belasting betaalt, namelijk als het werkelijke rendement hoger is dan die 4%. Maar gemiddeld zou dat wel in orde komen. Men heeft gekozen voor deze eenvoud. Dat had men liever dan het alternatief, waarbij iedereen complexe berekeningen zou moeten gaan doen om elk jaar het daadwerkelijk behaalde rendement uit te rekenen, en waarbij de Belastingdienst al die ingewikkelde berekeningen zou moeten gaan controleren. Dat zou complex en duur zijn. Tja, het klonk destijds logisch. Nu de rendementen op spaargeld onder de 4% liggen komt Nederland in het geweer. Terwijl men destijds toch echt akkoord is gegaan met deze constructie. Overigens kon je de afgelopen jaren wel degelijk hogere rendementen halen. Als ik naar mezelf kijk: op mijn spaargeld heb ik inderdaad een laag rendement, ongeveer 1,4%. Maar op mijn beleggingen heb ik de afgelopen vijf jaar een rendement gehaald van boven de 20%. En dat elk jaar opnieuw. (Het gemiddelde over de afgelopen tien jaar is natuurlijk een stuk slechter, want als je vanaf nu tien jaar terugkijkt zit de crisis er ineens tussenin, en als je maar vijf jaar terugkijkt zie je die niet meer. Maar ook over de afgelopen tien jaar heb ik op mijn beleggingen een rendement gehaald van effectief zo'n 11% per jaar.) Dus die 4% fictief rendement? Mwoch...
gonna
9 jaar geleden
Tja maar dan heb je het over beleggingen. Meeste mensen willen dat risico niet lopen en gewone spaarders weten niet eens hoe je beleggen moet, waaronder ik. Belasting zou dan die 4 procent kunnen heffen bij beleggers, maar niet bij spaarders die de laatste jaren niet meer dan gemiddeld 2 procent kunnen halen en dan moeten ze het nog vast zetten ook. Ik vind het oneerlijk dat je over spaargeld niet eens meer rendement kunt halen en als je sparen wil voor een huis is het onmogelijk, omdat je geld alleen maar achteruit gaat inplaats van vooruit door die heffing van 1,2 procent gr Gonna
\
Cryofiel
9 jaar geleden
Tja, da's het probleem met de publieke opinie: die is zo veranderlijk als het weer. Het ene moment vindt iedereen dat het veel te duur en veel te ingewikkeld is om het daadwerkelijk behaalde rendement te belasten; slechts enkele jaren later vindt iedereen precies het omgekeerde. Dit betekent dat we binnenkort weer het werkelijke rendement gaan belasten. Dan moeten de spaarders dus weer alle ontvangen rentes optellen en doorgeven aan de Belastingdienst, en die moet dat dan weer gaan controleren. Dat duurt dan een paar jaar, en dan vindt iedereen dat al die administratie veel te veel tijd kost, te ingewikkeld is, en dat de controle te duur is, en dat we beter naar een eenvoudiger systeem kunnen overschakelen waarbij een fictief rendement wordt belast. En zo pendelen we heen en weer tussen twee oplossingen. Telkens vervangen we de huidige oplossing door een betere - niet in de gaten hebbend dat de huidige oplossing juist is ingevoerd omdat die beter zou zijn.
SimonV
9 jaar geleden
Je zou ook steeds het fictief rendement kunnen stellen op de gemiddelde rente van de afgelopen vijf jaar.
Cryofiel
9 jaar geleden
"Opmars rente een desastreuze ontwikkeling" "De afgelopen weken is de rente op langlopende schuld aan een enorme opmars bezig. Ik zou haast zeggen eindelijk, het was logischer geweest als dit al veel eerder gebeurd was. In een economie die draait op schuld en krediet is dat een desastreuze ontwikkeling, de zoveelste." http://zaplog.nl/zaplog/article/opmars_rente_een_desastreuze_ontwikkeling
29 mei 2009 Dit is een treffende illustratie van de onbetrouwbaarheid van economische voorspellingen. De zoveelste...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana
Wat mij betreft wordt de heffingsvrijstelling verhoogd naar pakweg
€ 50.000,- en de fictieve rente verhoogd naar 2%. Onrecht vind ik overigens een groot woord. Als je vermogen boven de vrijstelling zit, heb je in Nederland niets te klagen.
Als je onrecht in Nederland wilt aankaarten kan ik wel schrijnender voorbeelden bedenken. @SimonV
Op zich een goed idee.
Misschien is de meest praktische oplossing wel om de vermogensrendementsheffing te vervangen door een vermogenswinstbelasting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het verleden was het voor de beleggers wel heel gemakkelijk om de dividendbelasting zo laag mogelijk te houden, door de vermogen te laten groeien door winst te laten uitkeren door uitgave van nieuwe aandelen.
Door onderscheid te maken naar type vermogen geeft je de mogelijkheid om te schuiven, zodat je geen belasting betaald over vermogen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Die mogelijkheid bestaat vaak nog steeds. Dat heet keuzedividend. Maar nu maakt het niet meer uit, want het vermogen zelf wordt belast. Of, voor de puristen: de winst die je met je vermogen weet te behalen, wordt belast. Dat gebeurt puur op basis van de hoogte van je vermogen.

Antwoorden (3)

heeft weinig zin. als je de voorman van deze bond voor belastingbetalers gehoord hebt, wil hij een rechtszaak beginnen over deze zaak. Dat gaat heel heel lang duren. Maar er is meer kans dat het lukt, dan dat iemand individueel een zaak begint tegen de belastingdienst. Het is ook veel meer een zaak van de politiek. Overigens zit er een belastinghervorming aan te komen. Maar ook die zaak loopt heel heel langzaam.
De overheid heeft er natuurlijk baat bij dit zo lang mogelijk te rekken. Ze gaan dan anders heel veel geld derven.
9 jaar geleden
Nee, het heeft geen zin.
Een bezwaarschrift dien je in tegen een besluit waarvan de wettelijke basis ontbreekt, of niet klopt, of waar conflicterende wetten over bestaan.
In dit geval; de VRH voelt misschien onrechtvaardig, maar de wettelijke basis is in orde en er is bovendien sinds de invoering in 2001 vziw geen bezwaar tegen gemaakt.
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Uitstekend antwoord, +!
Ivana
9 jaar geleden
Prima antwoord, maar...er wordt op alle fronten gesold met de burger en als we alle kleine dingen blijven accepteren, worden we langzamerhand slaafs. Het is goed, dat onterechte zaken aan de kaak worden gesteld, zelfs al heeft het niet onmiddellijk effect. Waakzaam blijven en niet indutten is belangrijk.
tinus1969
9 jaar geleden
@Ivana; de VRH is/voelt mss onrechtvaardig, maar dat gaat niet veranderen met een bezwaarschrift. Dat is verspilde moeite. Op een andere partij stemmen -dat helpt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toen de rendementen over het algemeen hoger waren dan de forfaitaire 4 % werd er geen bezwaar gemaakt.
Wel de lusten maar niet de lasten?
Het lijkt mij van belang wat toentertijd in de toelichting op de wet (memorie van toelichting) heeft gestaan. Als daar zou staan dat op een veilige, theoretische 4 % is gemikt omdat men er van uitging dat de rendementen steeds hoger zouden zijn dan heeft men een punt bij bezwaar.
Immers de rechter kijkt ook naar de bedoeling, toelichting en de veronderstellingen van de wet.
De weg is bezwaar maken. De verwachting is dat deze afgewezen wordt, want de wet is correct uitgevoerd. En daarna ga je in beroep. En zo nodig in hoger beroep. Dit alles kost geld. Maar er is ook het feit samen sta je sterk.
In Nederland maakt de tweede kamer de wetten, de belastingdienst voert uit en de gerechtelijke macht toetst.

Het heeft zin als er nieuwe feiten zijn of als een reden dat de wetgevende macht of de uitvoerende macht niet correct heeft gehandeld.

Maar of het zin heeft is ook een mening en er wordt niet gevraagd naar een mening, maar naar objectieve onderbouwing.