Controleert de belastingdienst de mensen die huurtoeslag krijgen?

Controleren ze de personen die huurtoeslag krijgen of ze wel een bepaald bedrag betalen etc?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
24.6K
ronron1212
9 jaar geleden
De belasting controleert op alle toeslag wat ze moeten controleren. Of je betaald of niet maakt niet uit het gaat om of je recht hebt of niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het maakt wel degelijk uit of je huur betaalt of niet en dat wordt dus wel gecontroleerd
ronron1212
9 jaar geleden
@wijdan of je moet betalen hoeveel maar niet of je betaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook of je betaald.

Het beste antwoord

De Belastingdienst controleert na afloop van het jaar alle gegevens die van invloed zijn op het recht op huur- en andere toeslagen. Soms meerdere keren, dan waren de gegevens eerder al eens gecontroleerd en goedgekeurd, maar wordt een jaar later of soms twee jaar later opnieuw een controle uitgevoerd over diezelfde gegevens. Controle is er dus zeker wel.

Huurtoeslag wordt toegekend als voorschot: je geeft met een schatting aan wat je verwacht dat je jaarinkomen zal zijn, wat je huur is en wat je verdere relevante gegevens zijn zoals gezinsgrootte, leeftijd, de aanwezigheid van een eventuele toeslagpartner en diens inkomen en bijzondere omstandigheden zoals een handicap die van invloed is op het recht op huurtoeslag. Aan het einde van het jaar wordt je geschatte inkomen vergeleken met de informatie van je aangifte. De hoogte van de huur wordt door de verhuurder doorgegeven aan de Belastingdienst en ook eventuele andere gegevens worden gecontroleerd, bijvoorbeeld door een vergelijking met de inschrijving op het adres zoals bekend bij de gemeentelijke basisadministratie.

De belastingdienst controleert niet of iemand zijn huur daadwerkelijk betaalt. Wel wordt dus de hoogte van de huur gecontroleerd. Als blijkt dat iemand huurtoeslag heeft ontvangen terwijl daar geen recht op bestond, of als iemand méér toeslag heeft ontvangen dan waar recht op bestond - bijvoorbeeld omdat iemand vergeten is een loonsverhoging door te geven - dan moet dit terugbetaald worden. Eventueel verrekent de Belastingdienst dit soort schulden met bijvoorbeeld andere toeslagen of met een teruggave waar iemand recht op heeft. Onterecht ontvangen toeslag zal dus altijd terugbetaald moeten worden.

Alle zaken die van belang zijn voor het recht op huurtoeslag worden dus gecontroleerd. Maar of en wanneer iemand zijn huur betaalt, hoort daar niet bij. Wél de hoogte van de huur, en uiteraard zal iemand die zijn huur niet betaald, daar op den duur op andere manieren mee in de problemen komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bovendien zal er door buren, kennissen en collega's graag worden doorgegeven aan de belastingdienst als er bij jou bijvoorbeeld iemand inwoont die daar niet ingeschreven staat, of waarvan zij dat denken. In dat geval wordt er wel degelijk controle uitgevoerd.
http://www.goeievraag.nl/financien-werk/financien/belasting/vraag/21700/kliklijn-belastingdienst
Meld misdaad anoniem geeft fraude en ontduiking van belasting door aan de belastingdienst, die vervolgens een onderzoek starten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Belastingdienst controleert wel of je betaald. In ieder geval bij uitvraag (dus dat je stukken moet opsturen?
ronron1212
9 jaar geleden
Of je het moet betalen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In al die jaren heb ik nog nooit stukken hoeven overleggen waaruit blijkt dat ik mijn huur betaal. Ik kan me wél voorstellen dat verhuurders de belastingdienst inseinen als iemand de huur niet betaalt, maar dat is iets anders. In principe mag je er toch vanuit gaan dat iemand die een woning huurt, ook aan de verplichting van het betalen van die huur voldoet. Daar heb je immers een overeenkomst voor getekend, en die overeenkomst bepaalt of je recht hebt op huurtoeslag (samen met je inkomen, gezinssituatie etc.)
ronron1212
9 jaar geleden
Juist Lies12