behoren alle internet ontvangsten tot resultaat uit overige werkzaamheden?

Indien je inkomsten hebt die je verdient door het internet dan moet je dit aangeven bij de IB als inkomsten uit overige werkzaamheden.

Het inkomen kan maar vaak worden ontvangen op 1 rekening. Stel dat ben ik maar ik doe hier niks voor (ben alleen degene die het onvangt) en ontvang 5% van de inkomsten. Ik werk er niet voor, moet je het dan alsnog aangeven in de ib? De overige 95% inkomsten stuur je naar andere rekeningen van degenen die er wel wat voor doen, mag dat?

Moet je de verhouding op papier hebben? Zij moeten dit in ieder geval wel aangeven in de ib onder resultaat uit overige werkzaamheden neem ik aan?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Stel dat ben ik maar ik doe hier niks voor (ben alleen degene die het onvangt) en ontvang 5% van de inkomsten. Ik werk er niet voor, moet je het dan alsnog aangeven in de ib?"

Mensen die vroeger rijk zijn geworden door een zaak op te bouwen en nu op een Caribisch eiland op hun kont zitten en waar de bedrijfsleider ieder maand een berg geld naar overmaakt hoeven dan ook geen belasting te betalen?
ronron1212
9 jaar geleden
het zijn inkomsten en dus belast.
fisbel
9 jaar geleden
In principe moeten de inkomsten worden opgegeven bij overige werkzaamheden. Internetinkomsten zijn voor de Belastingdienst moeilijk te traceren. U heeft geen afspraken op papier staan omtrent de verdeling van de inkomsten. Het is allemaal een schimmig geheel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij doet dus niks en ontvangt zomaar geld? Anderen werken er wel voor. En dan ga jij uitbetalen? Denk je nu echt dat de fiscus dat gelooft? Graag nadere informatie hoe dat volgens jou werkt. Ook ik wil zonder wat te doen rijk worden.

Het beste antwoord

In deze casus genoemde inkomsten dienen aangeven dienen te worden. Ook dient in deze een administratie bijgehouden dienen te worden waar het geld vandaan komt en waar het geld naar door gestuurd wordt. Vanwege deze administratie wordt blijkbaar 5% berekend.

Wel mag van deze 5% de onkosten zoals bankkosten opgevoerd dient te worden.

En ja, de verhouding dient je op papier te hebben. En de belastingdienst mag je administratie op vragen. Als er geen administratie is, dan zal de belasting mogelijk lastig doen over de 5%.

In de administratie dient duidelijk te blijken wat de onkosten zijn. Wat de inkomsten zijn, waar die vandaan komen. En de uitgaves en waarom deze uitgaves gedaan zijn.

Als personen die 95% ontvangen geen inkomsten aangifte doen, dan is het mogelijk dat de belastingdienst deze misgelopen geld bij een ander persoon zal verhalen. Indien het geld via bankrekeningen verplaatst wordt dan is de administratie simpeler. Maar als het via contact geld verloopt, dan is een administratie wel zeer nuttig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt een contract met je partners waar het geld naar toe gaat.
Je verricht werkzaamheden voor je partners, waarvoor je "geld doorsluist".
Ik zie geen reden waarom "inkomsten die je verdient door het internet" niet gewoon belast zouden worden. Geen flauw idee wat "door het internet" daarmee te maken heeft trouwens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het is een geschetste situatie dus geen werkelijkheid maar we willen graag duidelijkheid voordat we aan iets beginnen. We zijn geen onderneming maar gewoon vrienden. We hebben daarbij een percentage in gedachte (5%) voor het ontvangen/doorsturen van het geld. Maar als vrienden kun je toch niet zomaar een contract opstellen zonder dat we een onderneming zijn? In ieder geval de 5% aangeven in de IB onder resultaat uit overige werkzaamheden is voldoende? Mag je dan ook 5% van de kosten aftrekken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of je wel of geen onderneming hebt. Er zijn wel inkomsten waar belasting over betaald dient te worden. En de kosten dienen ook verdeelt worden en betaald worden. Je mag alleen kosten als aftrekpost gebruiken als je daadwerkelijk ook die kosten betaald (de belastingdienst heeft het over op het inkomen drukt.) Of het wel of niet inkomsten zijn en of wel of niet een onderneming is ligt ook aan de hoogte van het ontvangen geld.