Mag men op een IAOW uitkering de inkomsten uit werk netto op het bruto bedrag inhouden?

mijn huidige werkgever houd loonbelasting en heffingskorting in op mijn loon en ik geef dit elke maand op bij DWI zodat zij dit in mindering kunnen brengen op mijn IAOW uitkering. Het merkwaardige is dat DWI het netto loon wat mijn werkgever dus stort van het bruto uitkeringsbedrag aftrekt en wat overblijft uitbetaald. Volgens mij moet DWI gewoon het bruto salaris van mijn werkgever van het bruto uitkeringsbedrag aftrekken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

U heeft inkomen naast (aanvullende) bijstand. i.c. de IOAW-uitkering van de gemeente. De werkgever past regulier de loonheffingskorting toe (de algemene heffingskorting en de arbeidskorting). Hierdoor ontvangt u een hoger netto inkomen en hoeft er minder aanvullende bijstand te worden verstrekt. U krijgt na afloop van het jaar van de werkgever een jaaropgave met daarop het belastbaar fiscaal inkomen. U krijgt ook een jaaropgave van de werkgever. Als er teveel belasting is ingehouden, krijgt u dit via de belastingaangifte terug. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook: als er te weinig belasting is ingehouden, moet u bijbetalen.
fisbel
9 jaar geleden
Het zou logisch zijn om bruto in te houden van bruto of netto van netto. Maar je betaald belasting over je uitkering. En dat moet ook dat werkelijk uitgekeerde uitkering zijn, om deze reden wordt het netto loon, dus het werkelijk ontvangen loon uit arbeid, ingehouden van de bruto uitkering.

Meestal is de netto loon uit arbeid gelijk aan het bruto bedrag, omdat IAOW een regeling is die aanvult tot bijstandsniveau. Van wege de loonheffingkorting zal als deze toegepast wordt het netto gelijk zijn aan het bruto loon.

Toegevoegd na 4 minuten:
De werkgever mag geen loonheffingskorting toepassen, omdat de loonheffingskorting al toe gepast wordt op de uitkering.
Je kunt wel de uitkerende instantie verzoeken om de loonheffingskorting niet toe te passen. Dan mag de werkgever wel de loonheffingskorting toepassen.