Belasting betalen over geleend geld voor opstarten bedrijf?

In 2011 heb ik 50.000 geleend van een goeie vriend om een bedrijf op te starten. Dit geld was overgemaakt naar mijn zakelijke bankrekening, en stond er nog geen 14 dagen op.

Bedrijf zelf weer in 2013 opgegeven en bedrag destijds terugbetaald. Ik vraag me af of ik belasting over dit bedrag had moeten betalen, ik heb verder niets over het bedrag gehoord, ook niet bij belastingaangifte. Wordt dit niet mee gerekend als vermogen?

Ik ben zelf een student, en ik was iets te enthousiast over een eigen bedrijf, daarom ben ik er ook snel mee gestopt, gelukkig het bedrag terug kunnen betalen. Toch ben ik bang dat ik na jaren weer iets hoor van de Belastingdienst hierover.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Nee, je had geen vermogensbelasting hoeven te betalen.
Je had weliswaar even € 50.000,- op je rekening staan, maar ook een schuld van € 50.000,-. Dus je vermogen was wat dit betreft 50000 minus 50000: € 0,-.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Simon, bedankt voor uw antwoord. Lening is gegaan via een kennis, en we hebben het op papier gezet, daarna beide ondertekent. Is dit ook gewoon officieel? Het is namelijk geen lening geweest van een erkend bedrijf.
SimonV
9 jaar geleden
Ja, hoor, dat geldt als een officieel document. http://www.dezaak.nl/zakelijke-lening-of-schenking-wat-is-het-verschil--6349445.html
fisbel
9 jaar geleden
De goeie vriend had deze lening van € 50.000 als vordering moeten aangeven in zijn aangifte van 2012 en 2013. Met als peildatum resp. 1 januari 2012 en 1 januari 2013. Of hij dat gedaan heeft, is niet uw probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super, bedankt voor de antwoordden!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!