Moet je ook naheffing betalen met vakantiebaan?

Ik werk momenteel in de schoonmaak maar het is niet mogelijk daar in de vakantie meer mee te kunnen verdienen. Dus ben ik van plan om ten tijde van mijn schoolvakantie een vakantiebaantje aan te nemen om wat extra erbij te verdienen. Is dit nu handig of niet op fiscaal gebied? Ik werk er namelijk maar 1-2 maanden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

"Is dit nu handig of niet op fiscaal gebied?"

Je stelt geen duidelijke vraag. Wat kan ik jou wel vertellen? Jij gaat nooit meer betalen dan dat je binnenkrijgt. Als jij een tweede baan/vakantiebaan neemt dan ga je er netto erop vooruit. Natuurlijk ga je meer belasting betalen, maar dat is omdat je ook meer binnen krijgt.

Ik raad je aan om naar deze link te kijken: http://financieel.infonu.nl/belasting/107480-bijbaan-of-bijverdiensten-gevolgen-voor-de-belasting.html

Probeer in de toekomst je vraag iets duidelijker te stellen! Wat "handig" is voor jou of voor mij op fiscaal gebied kan héél erg verschillen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil weten of het nut heeft. Als ik achteraf, ook al betaal ik niet meer belasting, heel veel terug moet betalen doe ik ht liever niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Guess82, "heel veel terug moet betalen" = belasting betalen. Je betaalt alleen aan de overheid als het belasting is. Natuurlijk moet je belasting betalen, maar je moet altijd minder belasting betalen dan je hebt verdient.
Je kan rustig een vakantiebaantje erbij nemen, als de totale inkomsten per jaar niet meer zijn dan € 6400 bruto. Hierover hoeft door de heffingskortingen geen belasting te worden betaald. Als er wel belasting is ingehouden, kan je dit aan het eind van het jaar terugvragen.

Als de verdiensten meer zijn dan € 6400 wordt er 36,50% belasting ingehouden. Maar je krijgt ook meer arbeidskorting. Bruto is dan niet meer gelijk aan netto. Als het totale inkomen € 10.000 zou zijn, is er € 1089 belasting te betalen, dus ruim 10% over het gehele inkomen. Let er wel op dat je de loonheffingskorting slechts op 1 van de twee banen laat toepassen, als je jaarinkomen hoger is dan € 6400.
fisbel
9 jaar geleden
Op de vraag van naheffing is het antwoord ja. Voor alle inkomsten, dus ook een vakantiebaan dient aangifte achteraf gedaan worden. Vooral bij twee of meer banen is het aan te raden om dit te doen. Want als er naheffing wordt opgelegd, dan is meestal sprake van rente, omdat niet op tijd aangifte is gedaan.

Dit staat los van of het fiscaal handig is of niet om een vakantiebaan te nemen.
Van belang is of je rond kunt komen en of je voldoende inspanning gedaan hebt om in je eigen inkomsten voldoen, want als je om fiscale reden geen vakantiebaan neemt, dan heb je ook geen inkomsten in de zomermaanden en ook geen recht op deeltijd WW.

Ik kan geen fiscale reden bedenken om geen bijbaan te nemen. Als de bijbaan in loondienst is dan dan geen arbeidskorting laten toepassen. En als het niet in loondienst is dan alle onkosten bijhouden, dus reiskosten, km's en andere denkbare kosten die je maakt. Dus ingeval van schoonmaak, als je zelf kosten maakt die normaal gesproken voor rekening zou komen van de werkgever.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
U bedoelt natuurlijk heffingskorting i.p.v. arbeidskorting. Heffingskorting houdt rekening met de belastingkortingen: algemene heffingskorting + arbeidskorting. Over de eerste € 6000 is daarom geen belasting verschuldigd. Deze heffingskorting wordt al op de hoofdbaan toegepast. Mag dus niet op het bijbaantje. U schreef:
Op de vraag van naheffing is het antwoord ja.
Dat hoeft niet zo te zijn. Als er op deze tweede baan geen loonheffingskorting wordt toegepast (regulier) is het bij te betalen bedrag nihil, zolang het totale inkomen in schijf 1 blijft (tot € 19.822). En als het totale inkomen heel laag is, bijvoorbeeld minder dan € 6400, volgt er nog een leuke teruggave over het bijbaantje, ondanks dat er géén heffingskorting op wordt toegepast.