Is een Ziggo abonnement fiscaal aftrekbaar?

Zojuist kwam er een verkoper aan de deur, hij raadde ons aan om over te stappen naar Ziggo Zakelijk. Aangezien mijn vader een bedrijf heeft in onze woning, zou dit voordeliger zijn. Volgens mijn vader zou het '100% fiscaal aftrekbaar' zijn. We zouden dan uiteindelijk niks meer hoeven te betalen voor ons abonnement.

Ik vraag mij af waarom de belasting ons abonnement zou betalen? Wat is fiscaal aftrekbaar? En waarom zou het dan alleen bij een zakelijk abonnement fiscaal aftrekbaar zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Bedrijven (en dus ook éénmanszaken) mogen die kosten opvoeren als aftrekpost die nodig zijn voor het uitoefenen van het bedrijf. Een internet- of telefoonabonnement voor het bedrijf kan daar onder vallen.

Dat betekent echter niet - zoals Reddie al aangeeft - dat je daar een volledige vergoeding voor krijgt. Net als bij een particuliere aftrekpost betekent dit dat de kosten in mindering worden gebracht op je inkomen zodat je uiteindelijk minder belasting betaalt.

Voor een bedrijf is het ingewikkelder, maar het principe is hetzelfde als voor particulieren: je betaalt belasting over je inkomsten, en bedrijfskosten mag je daarvan aftrekken. Daar vallen zaken onder als de huur voor een bedrijfspand, apparatuur of materialen die je gebruikt bij je werk, (bijv. gereedschap, (afschrijving van) een PC, auto, werkkleding, drukwerk) reiskosten, verzekeringskosten, kosten voor inschrijving KVK, marketing, etc.

Daarbij geldt dat je voor je bedrijf alléén die kosten mag opvoeren als aftrekpost wanneer het gaat om zaken die je (vrijwel) alleen zakelijk gebruikt. Dus een PC waar je ook 's avonds filmpjes op kijkt of spelletjes op doet, valt er niet onder. En voor een auto aangeschaft uit bedrijfsmiddelen waar je ook privé in rijdt, moet je - net als iemand in loondienst die een leaseauto rijdt - bijtelling betalen. Een telefoonaansluiting van je kantoor kan zeker onder bedrijfskosten vallen, maar dan moet het ook echt voor het kantoor zijn en niet (ook) privé gebruikt worden. Bij een kantoor aan huis zal het zeker met de mogelijkheden van tegenwoordig vaak voordeliger zijn om dezelfde aansluiting zowel privé als zakelijk te gebruiken.

Je verhaal over het vervangen van 'ons' abonnement suggereert dat het hier niet gaat om een zakelijk abonnement, maar om een privé-abonnement voor jullie als gezin. In dat geval zijn de kosten dus NIET fiscaal aftrekbaar. En een abonnement privé gebruiken en vervolgens de kosten opvoeren als bedrijfskosten, is fraude. Dat de provider het een 'zakelijk' pakket noemt, is daarbij niet relevant.

Je vader mag wél de kosten van zakelijke telefoontjes die hij maakt op de privé-aansluiting opvoeren als bedrijfskosten. En zou hij een duurder abonnement nemen zodat hij het naast privé ook zakelijk kan gebruiken, of zou hij een tweede aansluiting nemen voor het bedrijf, dan zijn er wel formules om uit te rekenen welk percentage zou tellen als bedrijfskosten. Hij heeft vast een accountant of financieel adviseur die hem daarmee kan helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Je verhaal klopt als het gaat om kleine zelfstandige zzp-er.
In het grotere bedrijfsleven zijn kosten Kosten en worden in mindering gebracht op de omzet. Over de werkelijke winst na het treffen van de mogelijke fiscale voorzieningen en andere zaken wordt daar vennootschapsbelasting over betaald en geen inkomsten belasting.

Andere antwoorden (1)

Je verhaal bevat inderdaad een onjuistheid.
Fiscaal aftrekbaar wil zeggen dat je het in mindering mag brengen op je inkomen.
Als je bijvoorbeeld 33% belasting over je inkomen betaalt, en je trekt 1000 euro van je inkomen af, dan betaal je over die 1000 euro geen 33% belasting, en levert je dat een voordeel op van 330 euro. Maar géén 1000 euro voodeel.
Verder betwijfel ik of een Ziggo abonnement aftrekbaar is.
Wél eentueel een zakelijk deel van de telefoonkosten.
En misschien een deel van de internetkosten als je aannemelijk kunt maken dat die voor de zaak zijn, bijvoorbeeld als de zaak een internetsite heeft.
Maar televisie in elk geval niet.