Kan je een vliegticket voor je studie van de belasting aftrekken?

Ik wil stage gaan lopen op Curaçao en heb daarvoor een vliegticket nodig. Vliegtickets zijn natuurlijk erg prijzig.

Is het mogelijk om zo'n vliegticket die je gebruikt voor je studie af te trekken van de belasting als zijnde studiekosten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet. Voor de aftrek van studiekosten geldt het volgende:

Studiekosten die te maken hebben met je (toekomstig) beroep, mag je opvoeren als aftrekpost. Het gaat dan om het collegegeld, je studieboeken en de afschrijving van duurzame gebruiksgoederen die je specifiek voor je studie gebruikt, zoals een laptop of een PC. Even googelen leert je hoe de Belastingdienst de afschrijving van een laptop of PC berekent; voor eventuele andere goederen kun je de Belastingtelefoon bellen voor advies.

Het moet gaan om kosten die je zelf hebt gemaakt, dus als je ouders of je werkgever de kosten betaalt, zijn ze niet aftrekbaar. Eventuele andere vergoedingen die je hebt ontvangen, zoals studiefinanciering, moet je aftrekken van de (door jouzelf gemaakte) kosten. Het bedrag dat je dan overhoudt, mag je opvoeren als aftrekpost. Daar gaat eerst nog de vaste drempel van 250 euro (was eerder 500) van af. Het bedrag dat daar bovenuit komt, is het bedrag dat je mag opvoeren als aftrekpost. Het aangifteprogramma doet dit automatisch.

Kortom: als je voldoet aan de voorwaarden, zijn bepaalde studiekosten na aftrek van ontvangen vergoedingen en het drempelbedrag, aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Andere studiekosten dan de genoemde (dus: collegegeld, studieboeken en de afschrijving van duurzame goederen nodig voor je studie), zijn niet aftrekbaar. Reiskosten voor je studie zijn dus nooit aftrekbaar, en een vliegticket voor een stage evenmin.

Er zijn overigens maar weinig studies waarvoor een stage in het buitenland verplicht is. Als je het niet kunt betalen, zou je een andere stage - dichter bij huis - kunnen overwegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
@Lies12:
Een laptop of PC is vanaf 2013 niet meer aftrekbaar. Ook niet als die uitsluitend voor studiedoeleinden wordt gebruikt. In 2012 is aftrek slechts onder voorwaarden mogelijk (geavanceerde laptop / PC die personen die de studie of opleiding niet volgen gewoonlijk niet kopen)
In 2011 en 2010 gold nog de 'oude' regeling: afschrijving in 3 jaar / 10% restwaarde. In de programma's van 2013, 2014 en 2015 is het volgende te lezen. Niet aftrekbaar:
computerapparatuur (waaronder tablets, notebooks, internetabonnementen en randapparatuur). Studieboeken, readers e.d. zijn slechts onder voorwaarden aftrekbaar. De Belastingdienst omschrijft dat zo. Aftrekbaar:
leermiddelen die de onderwijsinstelling verplicht heeft gesteld, bijvoorbeeld studieboeken, readers, cd-roms en software

Andere antwoorden (1)

Nee kan je niet aftrekken je hebt ook geen aftrek van de kosten voor kost en inwoning
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Een beetje slordig geformuleerd antwoord.
Reiskosten zijn voor de aftrek studiekosten nooit aftrekbaar. Evenals (inderdaad) de kosten voor kost en inwoning.