Mag ik mijn studiekosten als aftrekpost in de aangifte invullen?

Ik volg een thuisstudie boekhouden via de LOI.
Ik ben begonnen met basiskennis,
en volg inmiddels het aansluitende pakket praktijk diploma.
Deze kosten zijn hoger dan de drempel van € 250,- en
deze studie volg ik voor een toekomstig beroep.
Dit blijken voorwaarden te zijn voor de belastingdienst,
om in aanmerking te komen om de kosten als aftrekpost te mogen gebruiken. Maar mijn vraag is, of er verder nog voorwaarden zijn waaraan ik hoor te voldoen? Ik volg deze opleiding op eigen initiatief, zonder "aangestuurd traject". En wat ik nu doe voor een toekomstig beroep, geeft nog geen garanties op een daadwerkelijk beroep in die sector, dus voldoe ik überhaupt wel aan die voorwaarde "voor een toekomstig beroep"?

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat mag. Het is een studie die gericht is op een beroep en er is toezicht op de studie (een docent op afstand die de studie begeleidt d.m.v. huiswerkcorrecties). Het betreft geen 'hobbycursus'. Dat je het beroep nog niet hebt, is geen bezwaar. Bedragen die je voor deze studie vergoed krijgt uit andere bron mag je niet opgeven (want dan heb je geen kosten.) Examenkosten (Associatie) mag je ook in aftrek brengen in het jaar dat je ze maakt.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een verhelderend antwoord met soortgelijke overeenkomsten als mijn geval. Dankuwel.