Kan een bedrijf met verschillende locaties overal dezelfde bedragen aan toeristenbelasting heffen?

Een groot bedrijf heeft door Nederland verschillende hotels gevestigd, daarbij betaalt de overnachtende altijd €2 per persoon per nacht. Ook als de toeristenbelasting in de gemeente waar het hotel ligt veel lager is. Mag dit eigenlijk wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, want de toeristenbelasting is gemeente-afhankelijk.

De gemeente is niet verplicht toeristenbelasting te heffen van de eigenaar van de verblijfplaats. Gemeenten mogen zelf bepalen of ze die belasting heffen en hoe zij het tarief berekenen.

Als de gemeente deze belasting heft, moet er een verordening zijn. In de modelverordening van de VNG, die verschillende gemeente hanteren staat o.a. dit artikel: over de belastingplicht:

"1. Belastingplichtig is degene die gelegenheid biedt tot verblijf als bedoeld in artikel 2 in hem ter beschikking staande ruimten dan wel op hem ter beschikking staande terreinen.
2. De belastingplichtige is bevoegd de belasting als zodanig te verhalen op degene, ter zake van wiens verblijf de belasting verschuldigd wordt.
(...)"

Doorbelasting van de belasting mag dus, maar 'als zodanig'. Dus niet meer dan de gemeente aan de eigenaar van de desbetreffende verblijfplaats in rekening brengt. De benadeelde toerist kan hiervoor niet bij de gemeente terecht (want aan hem legt de gemeente de aanslag niet op). Hij moet terecht bij de ondernemer. Of die wat met deze klacht doet, is een andere zaak.

Toegevoegd na 13 minuten:
Wat ook wel eens gebeurt, is dat een bedrijf allerlei extra kosten 'bijtelt' en het geheel dan 'toeristenbelasting' noemt. Dat mag niet. Of dat men op het juiste tarief een al dan niet procentuele opslag zet. Dat mag evenmin.
Computoon