hoe wordt winst bij verkoop vastgoed/tweede woning bepaald?

In 2013 hebben wij met eigen geld een tweede woning aangeschaft om te kunnen verhuren. Deze woning diende te worden opgeknapt voordat dit echter mogelijk was. De woning is nu klaar, en de makelaar die voor ons de woning zou gaan verhuren, zegt dat we het verkopen van de woning zeker in overweging moeten nemen. We zouden hier een aanzienlijke winst op maken. Hoe zit dit echter met de fiscus?

kunnen we dit bedrag bij verkoop nog in box 3 kwijt als vermogen?

Of moeten we dit aangeven in Box 1 als inkomsten uit overige werkzaamheden? En als we dit aangeven in Box 1 hoe wordt dan de winst bepaald? Verkoopprijs-aanschafprijs en kosten?

En wat wordt er onder kosten verstaan? Materiaal en ingehuurde arbeid of kan ik mijn eigen gewerkte uren ook aanmerken als gemaakte kosten ik ben tenslotte ook ondernemer (eenmanszaak)..

Graag advies.. Bij voorbaat dank

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

De grens tussen normaal vermogensbeheer (box 3) en resultaat uit overige werkzaamheid/winst uit onderneming (box 1) is moeilijk te trekken. De rechtspraak is hier ook niet eenduidig over. Bij 1 woning zal de Belastingdienst niet moeilijk doen. Maar als je 5 dagen per week gedurende een periode gaat klussen, dan zal de Belastingdienst aan de bel trekken.

Ook zal de dienst reageren als je een aantal panden opkoopt, splitst, binnen korte tijd weer doorverkoopt en ook nog een flink aandeel hebt in het opknappen van de panden. De kans is dan groot dat de Belastingdienst dit ziet als resultaat/winst.

Factor van belang is dus het aantal panden en de tijd die je erin steekt om de panden te beheren c.q. (opknap) werkzaamheden te verrichten. Als (een deel) van de werkzaamheden uitbesteed wordt en als er een makelaar of beheerder wordt ingeschakeld voor de verhuur (huurders zoeken, onderhoud, klachten huurders afwerken enz.) zal het plaatsen van een aantal woningen in Box 3 geen probleem zijn.
Bij 1 woning zal er ook geen probleem zijn deze woning in Box 3 te plaatsen, als er werk aan is verricht.
fisbel