Wat vindt en doet de belastingdienst als je iemand €150000 leent tegen 0,05% om een huis te kopen?

Gesteld ik leen mijn vriendin 150.000 euro tegen 0,05% rente, wat zal de belastingdienst dan doen tegen haar of tegen mij?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
Stel een duidelijk contract op, dan kunnen jullie het aantonen mochten er vragen zijn

Het beste antwoord

Wanneer je vriendin gebruik wilt maken van hypotheekrenteaftrek, dan dient zij de gegevens omtrent de lening door te geven aan de Belastingdienst. (bron 1 en 2)

Het beste kan je via de Belastingtelefoon even contact opnemen met een ambtenaar van het betreffende Belastingkantoor.
De Belastingdienst gaat namelijk uit van een 'marktconforme' rente en de definitie daarvan kan nog wel eens verschillen. Een rente die (ver) onder 'marktconform' zit (en dat vermoed ik wel bij 0,05%) kan worden beschouwd als een schenking. Daar dient vervolgens weer schenkbelasting over te worden betaald. (bron 3)

Toegevoegd na 11 minuten:
Overigens is de algemene vrijstelling voor de schenkbelasting
€ 2.092,-
Voor jullie zou dan het volgende sommetje opgaan, indien je geen schenkbelasting wenst af te dragen:
(marktconforme rente - 0,05) x hypotheek = minder dan € 2.092,- (op jaarbasis)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank, ik moet het even laten inwerken, maar als ze geen gebruik maakt van hypotheek rente aftrek dan is het een schenking?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou, nee.
Hypotheekrenteaftrek is een belastingvoordeel. Als zij daar gebruik van wenst te maken, moet de Belastingdienst weten hoeveel rente zij betaalt en onder welke omstandigheden. Daarom is het altijd raadzaam een contract op te stellen (een onderhandse akte).
Dit staat los van het verhaal over de schenkbelasting. Schenkbelasting wordt geheven over bedragen die als schenking worden gezien.
Nu kan het zijn dat de Belastingdienst van mening is dat je met een rente van 0,05% je vriendin té veel bevoordeelt ten opzichte van de rest van de maatschappij.
Het verschil tussen wat zij dan als een 'normale' (marktconforme) rente zien en die 0,05% wordt dan beschouwd als schenking. Stel dat de fiscus 3,5% als marktconforme rente beschouwt, dan gaat voor jullie het volgende sommetje op: 3,5 - 0,05 = 3,45% (verschil tussen marktconform en 'jullie' rente)
3,45% van € 150.000,- = € 5.175,- Dat zou betekenen dat je jaarlijks € 3.083,- boven de algemene vrijstelling van € 2.092,- zit en daar dus schenkbelasting over zou moeten betalen. Jij als schenker draait hier voor op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je ziet dat er nogal wat haken en ogen aan zitten.
Ik kan je daarom van harte aanraden via de Belastingtelefoon een afspraak met een inspecteur van je eigen Belastingkantoor om tafel te gaan om dit door te spreken.
Tevens is het aan te raden het contract bij een notaris vast te laten leggen, waarbij een consult met een financieel expert (bijvoorbeeld van je eigen bank) geen overbodige luxe is. Ik heb eens zitten rekenen en als ik me niet vergis, zou je bij een rente van 1,4% niet te maken krijgen met schenkbelasting.
Houd er wel rekening mee dat de algemene vrijstelling voor de schenkbelasting per jaar verschilt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geweldig Rabelais, waardevol en beste antwoord dik waard, helemaal toppie, dank je
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geweldig antwoord en duidelijk!

Andere antwoorden (1)

In feite niets. Het staat iedereen vrij een ander geld uit te lenen, voor welke reden dan ook. De gevraagde rente is vandaag de dag niet vreemd, dus kan dat ook zonder problemen. Hooguit kan de belastingdienst ( alsze al tijd hebben voor deze kwestie) de uitlener vragen hoe ze aan dat geld komen, tenminste als het niet eerder op de rekening heeft gestaan en in de aangifte is meegenomen.