Mijn Loonheffingskorting is niet toegepast kan ik het geld terug vragen ?

Loonheffingskorting is vanaf Juni niet bij UWV-Wajong toegepast
kan ik geld terug krijgen als ik het wijziging formulier opstuur ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
28K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe komt het dat de algemene loonheffingskorting door het UWV bij de berekening loonheffing niet is toegepast?
Fout van het UWV of fout van jezelf?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had het op me vorige baan toegepast
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus vergeten om dit bij het UWV t e vragen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja want hoen doen het niet zelf als je een baan verliest. Volgens UWV kan ik het vanaf Juni tot en met nu''geld'' terugvragen, moet alleen even uitzoeken hoe. Sinds vandaag een nieuwe baan met loonheffingskorting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vanaf 1 maart tot 1 mei 2015 kun je aangifte (laten) doen over 2014.
Het beste met het computerprogramma van de Belastingdienst.
Als je denkt dat je er niet alles van af weet dan kun je (vooral de eerste keer) het laten doen door een ervaren iemand. Als je lid bent van een vakbond (bij voorbeeld FNV) doen zij het gratis voor je, nadat je je hebt aangemeld voor de Belastingservice. Daarna wordt over het hele jaar 2014 de belastinginhoudingen herberekend en gecorrigeerd. De correctie (als deze een drempel overschrijdt) komt omstreeks juli 2015. Bij de vakbond kun je ook vragen of je salarisberekening zowel bruto (zie CA0) als netto klopt..

Antwoorden (3)

Niet via het UWV. Want een werkgever of uitkeringsinstantie mag niet voor verstreken maanden alsnog de loonheffingskorting toepassen. Het mag alleen voor de maanden die nog komen nadat je de loonheffingskorting op 'ja' hebt laten zetten.

Maar gelukkig is er niets aan de hand. Begin volgend jaar (uiterlijk eind januari) krijg je een jaaropgave van het UWV. De bedragen die daar op staan voor uitkering en loonheffing neem je over in de aangifte Inkomstenbelasting. De software rekent alles wat je ingevuld hebt automatisch door. Heb je daarna nog recht op geld terug, dan wordt dat bedrag uitbetaald door de Belastingdienst.
Computoon
9 jaar geleden
Dat is wel vreemd, normaal gesproken laat het UWV automatisch de loonheffingskorting toepassen, tenzij je er zelf voor kiest deze niet toe te laten passen. Als je meerdere uitkeringen ontvang of als je naast je Wajong werkt, moet je wel even opletten: het is het meest gunstig om de loonheffingskorting te laten toepassen over je hoogste inkomen, dus als je vrij veel werkt en een lagere Wajong ontvangt, kan het inderdaad handiger zijn de loonheffingskorting over je salaris in plaats van je uitkering te laten toepassen.

Mocht de loonheffingskorting niet of verkeerd toegepast zijn, dan zal de Belastingdienst automatisch in je aangifte een herberekening maken: heb je teveel belasting betaald dan krijg je dat terug, heb je te weinig betaald dan krijg je een naheffing. Al betekent ook te weinig hebben betaald vaak dat mensen minder geld terugkrijgen, niet dat ze bij moeten betalen.

Als je je loonheffingskorting anders wilt laten toepassen, moet je dat doorgeven bij het UWV en/of je werkgever. Die geven dan bij de Belastingdienst aan dat dit gewijzigd moet worden. In de loop van het volgende jaar, als je je aangifte hebt ingestuurd, zal er opnieuw een berekening worden gemaakt. Als je een voorlopige teruggave krijgt, kan dit wél in de loop van het jaar al worden aangepast. Zie hiervoor http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/voorlopige_aanslag_nieuw/voorlopige_aanslag_hoe_het_werkt/ .

Toegevoegd na 1 minuut:
Het UWV kan een wijziging niet met terugwerkende kracht toe laten passen trouwens, dus zou de heffingskorting nu niet toegepast worden en wil je dat wel, dan zal dat gebeuren vanaf waarschijnlijk de eerstvolgende uitbetaling (of hoe lang het duurt om de wijziging te verwerken).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben wat wijzer geworden bedankt. En als ik via de UWV-formulier loonheffingskorting toepast
dan krijg ik meer Wajong uitkering dan wat ik nu krijg ? Notime
Computoon
9 jaar geleden
Juist. Bruto blijft het bedrag hetzelfde maar omdat er minder loonheffing wordt ingehouden wordt de netto-uitkering hoger. Wel erop letten dat je niet bij twee verschillende uitkeringsinstanties/werkgevers de loonheffingskorting op 'ja' hebt staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb alleen een Wajong uit kering. toen ik het ging berekenen en vergeleek kwam ik er achter dat het niet klopte omdat ik achteraf geen loonheffingskorting betaal. Ik kan een baan krijgen met een 0 uren contract, en als het klopt wat ik heb gelezen dat ik meer wajong krijg als ik loonheffingskorting ''ja'' toepast dan word me inkomen meer en aangevuld door uwv als ik bij de nieuwe werkgever bijvoorbeeld 200,- ontvang. Wil namelijk op mezelf gaan wonen aangezien het dan gaat lukken
als ik meer wajong krijg doordat ik loonheffingskorting toepas. Wanneer gaat die loonheffingskorting van start ?
Computoon
9 jaar geleden
Lies: je schreef "Als je je loonheffingskorting anders wilt laten toepassen, moet je dat doorgeven bij het UWV en/of je werkgever. Die geven dan bij de Belastingdienst aan dat dit gewijzigd moet worden." Die laatste zin is inhoudelijk niet juist. Werkgevers en uitkeringsinstanties geven niet aan de Belastingdienst door dat de loonheffingskorting gewijzigd moet worden. Loonheffingskorting 'ja' of 'nee' is iets wat alleen 'aangevinkt' moet worden in de software waarmee het salaris/de uitkering berekend wordt en wat naderhand ook op de jaaropgave komt te staan. Uiteraard worden alle loon-/salarisgegevens ook door het jaar heen digitaal doorgegeven aan de Belastingdienst. Stel dat iemand alleen een uitkering heeft en verder geen bijtel- of aftrekposten en dat die persoon zonder reden de loonheffingskorting niet op 'ja' heeft laten zetten. De persoon doet aangifte en voert het 'loon voor loonheffing' in het aangifteprogramma in. Het aangifteprogramma berekent dan hoeveel belasting betaald zou moeten worden over dat fiscale loon. Het programma houdt (afhankelijk van wat ingevuld is) automatisch rekening met een aantal heffingskortingen die 'toegestaan' zijn bij de desbetreffende person. Als de werkgever (door 'loonheffingskorting nee') meer loonheffing heeft ingehouden dan "noodzakelijk" was bij dat fiscale loon, is het totaalbedrag wat werkelijk aan belasting betaald moet worden uiteraard lager dan hetgeen de werkgever al aan belasting had ingehouden. Het verschil wordt dan uitbetaald door de Belastingdienst. (Loonheffing is een voorheffing op de Inkomstenbelasting.) Een werknemer ondervindt dus geen 'nadeel' door de loonheffingskorting niet op 'ja' te laten zetten door zijn werkgever. Alleen wordt het voordeel op een later moment verrekend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon. Oke dus er veranderen 'n paar dingen zo te lezen. Kunt u mij helpen met mijn vraag hier boven 16 minuten geleden. Groeten Notime
Computoon
9 jaar geleden
Notime: loonheffingskorting gaat van start vanaf de eerste uitkeringsrun die het UWV nog niet berekend heeft, na het moment dat je 'm op "ja" hebt laten zetten. Dat wordt, als het heel erg meezit, december maar naar mijn verwachting januari volgend jaar. (De Wajong wordt in december op de 19e betaald en daarvoor moeten alle gegevens nog verwerkt worden.) Nogmaals: je krijgt niet 'meer' Wajong. Het brutobedrag blijft precies hetzelfde. Alleen wordt er netto een hoger bedrag naar je bankrekening overgemaakt omdat er minder loonheffing is ingehouden op het brutobedrag. Voor de ontvanger lijkt het dus 'meer'. Als je voor de Wajong de loonheffing op 'ja' hebt staan, dan moet je 'm voor de werkgever op 'nee' laten staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke ik bedoelde eigenlijk dat ik meer netto op me bank krijg dan nu, als dat zo is kan ik zonder om te kijken deze baan nemen, weet u hoeveel netto er bij komt ?
Computoon
9 jaar geleden
Dat durf ik niet te zeggen. Je krijgt (inderdaad) j netto meer Wajong op je bankrekening als je bij het UWV de loonheffingskorting op 'ja' laat zetten. Het is overigens niet zo dat je alles wat je via een werkgever zou gaan verdienen zomaar bij kunt tellen bij de Wajong-uitkering die je nu hebt. Stel dat je bij een werkgever bruto 1130.-/maand zou kunnen verdienen. Dan krijg je geen Wajong-uitkering meer. De Wajong is maximaal 75% van het brutominimumloon. Voor iemand van 23 jaar of ouder is dat (75% van eur 1495,20 = eur 1121,40/maand. Kun je met werk (nog) niet 75% van het minimumloon verdienen? Dan krijg je een Wajong-uitkering, die je inkomen aanvult tot minimaal 75% van het minimumloon. Ga je meer verdienen? Dan verandert de hoogte van je Wajong-uitkering. Als je wilt weten hoe hoog je totale BRUTO-inkomen per maand ongeveer is als je werk dan kun je hiervoor de Rekenhulp nieuwe Wajong gebruiken op http://www.uwv.nl/particulieren/rekenhulpen/nieuwe-wajong.aspx.
Een 'nieuwe Wajong'er' is iemand die de Wajong-uitkering na 1 januari 2010 heeft aangevraagd. Maar die 'tool' geeft (uiteraard) brutobedragen.
Computoon
9 jaar geleden
Foutje in deel van de tekst hierboven. Waar ik schreef: "Stel dat je bij een werkgever bruto 1130.-/maand zou kunnen verdienen. Dan krijg je geen Wajong-uitkering meer." moet dat zijn:
"Stel dat je bij een werkgever bruto 1495,20 maand (minimuloon) zou kunnen verdienen. Dan krijg je geen Wajong-uitkering meer."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt.maar ik.denk niet dat ik dat.krijg met 0 uren daarom hou ik het minimaal zo dat ik het inkomen plaatje in me hoofd heb zo dat ik globaal vaste lasten kan berekenen wat ik eventueel overhoudt of haalbaar is om op mezelf te zitten
Als het een fout van het UWV is, dus als jij het UWV tijdig en juist hebt geinformeerd, dan kun je schriftelijk bezwaar maken tegen de te hoge inhouding door het UWV bij de Belastingdienst, afd. Loonbelasting waar de inhoudingsplichtige, dus het UWV, onder valt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had uwv geïnformeerd dat ik mijn baan kwijt raakte verder niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat het UWV niet moet doen, dat doet UWV niet. UWV gaat uit van zelfredzaamheid. Let er bij voorbeeld ook op dat als je een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgt (WAO of WIAZ) dat je dan bij je pensioenorganisatie dat meldt omdat je dan vaak premievrije voortzetting van pensioenopbouw kan krijgen.