Inhoudingsplichtige verklaring of VAR?

Ik ben zakelijk leider van een theatergezelschap. Het gezelschap is een stichting en alle betrokkenen zijn als ZZP-er of als vrijwilliger aan de stichting verbonden. Ik heb van alle ZZP-ers een geldige VAR-verklaring. Ik voer zelf geen loonadministratie.

Bij het factureren vraagt één van de theaters waar we gespeeld hebben om een Inhoudingsplichtige Verklaring. Die heb ik niet.

Is het voldoende om aan het theater de VAR-verklaringen van alle medewerkers op te sturen? Of moet ik echt een Inhoudingsplichtige Verklaring aanvragen?

Ik wil voorkomen dat de stichting verplicht wordt om een loonadministratie moet gaan voeren. Is een VAR-verklaring voldoende om dat weer door te schuiven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

De artiesten- en beroepssportersregeling is van toepassing.

Normaal gesproken moet de organisatie die het gezelschap inhuurt aangifte loonheffingen doen.

In een paar gevallen hoeft dat echter niet:
* de artiesten wonen in een land dat een belastingverdrag met Nederland heeft of op Aruba, Curcao, Sint-Maarten of de BES-eilanden of 70% of meer van het gezelschap woont in zo'n land;
* de artiesten wonen in Nederland en hebben alle een geldige VAR-wuo of VAR-dga.
* de gage wordt btaald aan iemand met een geldige inhoudingsplichtingenverklaring en de inhurende organisatie bewaart een kopie van die verklaring bij de administratie, zodat de organisatie aan de Belastingdienst kan laten zien dat die organisatie terecht geen aangifte loonheffingen heeft gedaan.

Als alle artiesten een geldige VAR-wuo of VAR-dga hebben is het voldoende dat de inhurende organisatie een kopie van deze VAR-verklaringen en de identiteitsbewijzen van de artiesten in de administratie bewaard. Die inhurende organisatie hoeft dan geen aangifte loonheffingen te doen. En jij bent klaar door die spullen aan de inlenende organisatie toe te sturen.

In de situatie 'iedere artiest heeft een geldige VAR-wuo of VAR-dga voor het soort werk dat hij doet' heb je geen inhoudingsplichtingenverklaring nodig. Het zou anders worden als de artiesten een VAR-row of VAR-loon zouden hebben. Dan is de keus:
- inhurende theater doet aangifte loonheffingen voor de ingehuurde artiesten;
- inhurende theater krijgt van een vertegenwoordiger van het gezelschap een kopie van de inhoudingsplichtigenverklaring. Die inhoudingsplichtige (de stichting waarvoor jij werkt) voert de loonadministratie voor de artiesten. Het inhurende theater hoeft dan geen aangifte loonheffingen te doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als alle artiesten een geldige VAR-wuo of VAR-dga hebben is het voldoende dat de inhurende organisatie een kopie van deze VAR-verklaringen en de identiteitsbewijzen van de artiesten in de administratie bewaard. -> moet zijn

Als alle artiesten een geldige VAR-wuo of VAR-dga hebben is het voldoende dat de inhurende organisatie (hier: het theater) een kopie van deze VAR-verklaringen en de identiteitsbewijzen van de artiesten in de administratie bewaart. ->
Computoon