Inwonen bij iemand die uitkering ontvangt, de nadelen?

Ik moet een heel eind reizen naar mijn school. Nu heb ik een adres gevonden waar ik kan verblijven. De man en de vrouw zijn getrouwd en ontvangen beiden uitkering. Ikzelf ontvang enkel een tegemoetkoming, ben jonger dan 20 jaar en werk niet. Zijn er nadelen voor de mensen bij wie ik ga inwonen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

U huurt een kamer of kamers, dus u bent kamerhuurder. Er is sprake van een commerciële relatie. Dat betekent dat u een huurcontract samen met de verhuurders moet opstellen, zodat de huuropbrengsten geen invloed hebben op uitkeringen of bijvoorbeeld huurtoeslag. De gemeente kan onderzoeken of er een schriftelijke overeenkomst is tussen kamerhuurder en kamerverhuurder en u moet kunnen aantonen dat er daadwerkelijk huur wordt betaald. Voorbeelden van een huurcontract zijn te vinden op internet.

Als uw verhuurders een werkloosheidsuitkering of ziektewetuitkering hebben of AOW heeft het inwonen geen invloed op de uitkering / het pensioen.

Is de gemeente van oordeel dat er sprake is van een commerciële relatie, dan is er geen sprake van samenwonen. Dit betekent dat u en degene die ook in hetzelfde huis woont of wonen ieder apart recht op bijstand kunnen hebben als u aan de voorwaarden voldoet.

Als de mensen bij wie u inwoont een bijstandsuitkering hebben mogen zij in hun huis kamer(s) verhuren. De inkomsten die zij hierdoor hebben zijn van invloed op het recht op bijstand. De gemeente kan op drie manieren rekening houden met de inkomsten uit kamerverhuur: de toeslag kan geheel of gedeeltelijk verdwijnen, de uitkering zelf kan verlaagd worden of een combinatie van beiden.
fisbel