Wat als je in april meer geld hebt gekregen van de Belastingsdienst dan dat je uiteindelijk krijgt?

Stel je vult en verkeerd formulier in en je krijgt bijvoorbeeld 700 euro terwijl je misschien recht hebt op 50 euro.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan kun je behoorlijk in de problemen komen.
Als ik jou was zou ik meteen contact met de belasting opnemen en eerlijk vertellen dat je denkt dat er een fout gemaakt is.

Het beste antwoord

Dat zul je uiteindelijk terug moeten betalen. Het hoe en wanneer hangt af van de precieze omstandigheden: als je het zelf meteen meldt, of als je er geen recht op hebt doordat je verkeerde informatie had doorgegeven of je omstandigheden zijn gewijzigd, dan zullen ze het zo snel mogelijk gaan verrekenen. Als het bijvoorbeeld ging om toeslagen, dan zullen ze het corrigeren door de rest van het jaar je toeslag - en eventueel andere toeslagen - in te houden. Kan dat niet, dan ontvang je gewoon een acceptgiro.

Als je het niet doorgeeft, wordt misschien pas wanneer je aangifte doet de uiteindelijke berekening gemaakt. Zodra de aangifte dan definitief is, krijg je ofwel een acceptgiro die je moet betalen, of het zal verrekend worden met dingen die je nog zou ontvangen, zoals (andere) toeslagen of een teruggave van de inkomstenbelasting. Helaas kun je niet altijd voorspellen HOE de Belastingdienst zo'n verrekening maakt en je hebt er ook geen invloed op. Ik kreeg eens een onterechte terugvordering en nog vóór ik überhaupt mijn bezwaarschrift af had, kreeg ik al bericht dat mijn toeslagen waren stopgezet en ik geen teruggave zou ontvangen omdat dat verrekend werd met die vermeende schuld die ik nog open had staan.

Je kunt dus beter zodra er iets mis gaat aan de bel trekken of een wijziging doorgeven, anders reken je misschien op toeslagen of een teruggave en worden er allerlei dingen met elkaar verrekend op een manier die jou niet uitkomt en die je ook amper meer kunt volgen; je ontvangt hier namelijk geen overzicht van. Er staat hooguit op je beschikking dat het uiteindelijke bedrag kan afwijken.

Het kan ook zijn dat het een fout is van de belastingdienst of dat de informatie van je aangifte ook niet juist is, en dan is het mogelijk dat de fout pas veel later aan het licht komt en je dan pas moet gaan terugbetalen. In elk geval moet je er rekening mee houden dat je het onterecht ontvangen geld altijd moet terugbetalen. Persoonlijk zou ik daar dan ook zo snel mogelijk van af willen zijn, maar als je er niet zelf achteraan gaat, zorg er dan in elk geval voor dat je het onterecht ontvangen geld apart zet zodat je het ook daadwerkelijk - inclusief de rente - kúnt terugbetalen zodra er om gevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan moet je het geld uiteindelijk terugbetalen, met een mogelijke boete erbovenop als ze vermoeden dat je bewust gefraudeert hebt.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Schrik, dat is mij een keer overkomen, bijna 1500 euro terugbetalen, 5 jaar later. Altijd even melden als je er achter komt. + Ik werd gebeld door de belastingdienst, mevrouw gaat u even zitten..
Ritsuka
9 jaar geleden
ja, gelijk zelf erachteraan gaan
fisbel
9 jaar geleden
Een boete zal er in dit stadium zeker volgen. Ook niet als pas later bijvoorbeeld bij de aangifte 2014 blijkt dat u teveel heeft gekregen.
En als u in 1 keer betaalt hoeft er waarschijnlijk ook geen rente betaald te worden. Vriendelijker kan het toch niet?