Moet je bij aangifte inkomstenbelasting ook je zorgtoeslag vermelden, ookal ontvang je het zelf niet?

Mijn ouders betalen namelijk mijn zorgkosten en ontvangen mijn zorgtoeslag. Bij aangifte inkomstenbelasting vragen ze hier naar, maar ik ontvang het dus niet. ( moet voor het eerst aangifte doen)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
31K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, er zijn mensen die zelf niet hun geld kunnen beheren, toch is het hun, in dit geval jouw, geld. Ze hebben het aan jou betaald, ook al is het gestort op de bankrekening van je ouders, maar met het doel dat het jou toekomt, wat ook gebeurd omdat je ouders er jouw rekeningen van betalen.
fisbel
9 jaar geleden
In 2006 werd de zorgtoeslag ingevoerd. Bij het doen van aangifte werd er nog in 2006 en 2007 bij de aftrek van ziektekosten gevraagd naar de zorgtoeslag. Als er geen ziektekostenaftrek was, maar wel zorgtoeslag, hoefde je de zorgtoeslag niet in te vullen. Maar dat is allemaal verleden tijd. De zorgtoeslag speelt voor de aangifte inkomstenbelasting geen enkele rol meer. De hoogte van de zorgtoeslag is wel afhankelijk van je inkomen. Maar tot ruim € 19.000 inkomen krijg je maximaal zorgtoeslag.

Het beste antwoord

Zorgtoeslag is persoonsgebonden. En ook al betaald een ander je zorgkosten. De zorgtoeslag dient gestort te worden op de rekening van de persoon welke recht op deze heeft.

Wel heb je recht op aftrek op basis van zorgkosten als het boven de grens van het drempel bedrag uitkomt. Misschien ben je hiermee in verwarring. Het gaat om werkelijk betaalde zorgkosten.

Wat het lastiger maakt is dat ik je situatie niet ken. Want het lijkt er op dat jij nog bij je ouders in woont. Mocht het zijn dat de gezamenlijk zorgkosten van je ouders en die van jou boven de drempel uitkomen, dan het is het zaak om gebruik te maken van de mogelijkheid om deze zorgkosten als aftrekpost op te geven op de aangifte inkomstenbelasting.

Om complexe situatie's te voorkomen is het handig dat jij zelf de zorgtoeslag gaat ontvangen en je eigen zorgkosten gaat betalen. Want blijkbaar heb je voldoende inkomsten om aangifte te doen van inkomstenbelasting.

Als het gaat om een bijbaantjes en dat veel valt onder de drempelbedragen, dan is het wel handig om aangifte te doen. Maar zie het meer als een oefening hoe je aangifte doet. En laat je ouders je bij de aangifte helpen zodat zij het je kunnen leren hoe je aangifte doen. En je ouders weten ook dat er geen dubbele opgave van inkomsten of zorgkosten plaats vindt. Want de belastingdienst ziet de twee aangiftes en mag niet twee keer aftrek vragen voor dezelfde kosten.

Het is misschien een probleem als jij de aangifte ziet van je ouders, maar omgekeerd zou het geen probleem dienen te zijn.

Mocht er sprake zijn van box 3 bij jou aangifte laat je dan zeker helpen door de ouders.
A om te zorgen dat jij ruim boven de grens uitkomt :) of B dat jullie allemaal als familie zo min mogelijk belasting betalen in box 3, want met schuiven van familievermogen kom je een eind vooral als net over of onder de grens zit. Dat schuiven doe je in december.

Ik neem aan dat vermogen niet speelt, maar ik zet het neer voor mensen die in een soortelijke situatie zitten waarbij het wel speelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Toeslagen zijn geen inkomen, en je betaalt er ook geen belasting over. Je hoeft het dus niet in te vullen bij je belastingaangifte. Voor zover ik weet wordt hier ook echt nergens naar gevraagd in het aangifteprogramma, dus ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt. Andersom is het wél zo dat de hoogte van je zorgtoeslag gebaseerd wordt op de gegevens die je invult bij je aangifte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zit er volgens mij nog wel in, maar het heeft niet echt effect op de aangifte inderdaad. Enige wat wel gebeurt, is als er uit de aangifte wordt opgemaakt dat je teveel verdient dat je mogelijk al eerder genoten zorgtoeslag moet terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar kun je dat invullen dan? Ik heb de aangifteprogramma's op mijn PC staan en lig nu op bed met m'n tablet dus kan het zo niet controleren; dat kan ik morgen wel doen. Maar bij MIJN aangiftes heb ik nooit ergens in hoeven vullen wat ik aan toeslagen ontving. Volgens mij kán dat niet eens, maar zonder het programma voor mij durf ik dat niet met 100% zekerheid te zeggen. Wel met ten minste 99,99%, dus in de buurt komt het wel. Of het moet zoiets zijn als dat je het wél moet invullen als je te maken hebt met hypotheken of inkomen uit vermogen, of dat ondernemers het wél moeten invullen en ik het daarom nooit ben tegengekomen, maar IK ben het dus zeker weten nooit tegengekomen in mijn aangiftes.