Heeft een Belg recht op het heffingvrij vermogen als hij een Nederlandse woning in Box III heeft zitten?

Meneer woonde eerst in de US en vanaf 1 augustus woonachtig in NL. Hij heeft een woning verhuurd die zit in Box III. Mag hij de hefffingvrij vermogen claimen?

Mijn excuus.. hij woont in Belgie vanaf 1 augustus. Maar heeft het heel jaar een woning in nederland in Box III

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

zolang je het buiten de fiscus omspeelt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij dit soort vragen is het echt verstandig om te bellen met de Belastingtelefoon.

Telefoon: 0800 - 0543
Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

Ze kunnen niet altijd antwoord geven op dit soort vragen, maar als dat het geval is zullen ze je vragen de vraag schriftelijk voor te leggen bij de inspecteur (waar ze dan een adres van hebben natuurlijk).

Alleen een antwoord op zo'n schriftelijk voorgelegde vraag is iets waar je daadwerkelijk verder mee kunt als de wet- en regelgeving geen uitkomst biedt door interpretatieproblemen. Als je van een antwoord op goeievraag.nl uit gaat en in mindere mate zelfs van een antwoord van een medewerker van de Belastingtelefoon dan loop je het risico dat het misgaat achteraf. Dit omdat je zelfs aan de antwoorden van de Belastingtelefoon in beginsel geen rechten kunt ontlenen.

Vat dit soort vragen dus bij voorbaat op zoals je medische vragen zou kunnen opvatten, op het moment dat het concrete dingen zijn die echt bij iemand voorkomen is het beter de expert te raadplegen, in dit geval de Belastingdienst. Doe je dit niet dan kunnen de gevolgen bijzonder ernstig zijn.

Gepost op: goede vrijdag 10-04-2009 16:08:51
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Echter, de Belastingdienst weet ook niet alles als je de standaard 0800 belt. Dit zijn idd specifieke vragen die de Belastingdienst niet altijd mee kan helpen omdat je de echte specialisten daar ook niet makkelijk te pakken krijgt. Maar alsnog bedankt voor jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar heb je ook helemaal gelijk in Lauren. Daarvoor is er ook de tweede optie die ik aangaf. Je schrijft een brief naar de belastinginspecteur in de van toepassing zijnde regio. Dit duurt weliswaar even, maar het antwoord op je brief is wel een geldig standpunt van de Belastingdienst over het uitvoeren van de wetgeving op het gebied van de door jou in de brief genoemde concrete situatie. Als je het antwoord echt niet weet en je vraagt het ook niet aan de inspecteur dan loop je kans op een herziening van je aanslag, of een aanslag die (aanzienlijk) anders uitpakt dan je je kon voorstellen op het moment van aangifte. Dit kan financieel lastig worden. De hoofdvraag hier gaat denk ik voornamelijk over de datum. Als de persoon in kwestie op 1 augustus Nederland is binnengekomen dan zal hij gezien de bezittingen in Nederland ook belastingplichtig zijn in Nederland. Dit tenzij er een verdrag tussen Nederland en de USA, of Nederland en België van toepassing is dat dubbele belastingen uitsluit. Vaak moet er dan overigens nog wel in Nederland aangifte gedaan worden, waarna er zonodig controle plaatsvind en de dubbel te betalen belasting weer verrekend wordt, bijvoorbeeld op basis van een verklaring van een buitenlandse belastingdienst. De vraag hier is dan ook voornamelijk hoelang (dus vanaf welke datum) het huis al in bezit was. Dit omdat over het vermogen in Box III een gemiddelde genomen wordt van de waarde van het vermogen op 31 decemger en dat op 1 januari. Dan wordt er (indien dus van toepassing) nog rekening gehouden met het vrij te laten vermogen (een bepaald bedrag per persoon en per situatie) en pas daarna wordt berekend wat er aan belasting verschuldigd is. Het is goed mogelijk dat de Belastingtelefoon geen antwoord kan geven, ik kan het ook niet zonder meer, je kunt natuurlijk een aantal malen bellen met de Belastingtelefoon en kijken of het antwoord overeenkomt met wat de vorige telefoonmedewerker hierover zei. Als er verschil tussen de antwoorden is, is het hoe dan ook het beste om toch die brief te schrijven naar de inspecteur. Kijk voor adressen eventueel op http://www.belastingdienst.nl Die paar postzegels zijn een kleine investering voor een rechtsgeldig antwoord.
als hij een Nederlands, binnenlands belastingplichtige is, heeft hij recht op het heffingsvrije vermogen. Ongeacht op welke wijze zijn box 3 vermogen is opgebouwd
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ten eerste merk ik op dat nationaliteit ('een Belg') er binnen ons belastingstelsel in beginsel niet toe doet. Ik ga ervan uit dat het gaat om X die gedurende het hele jaar een woning in Nederland had en vanaf 1 augustus (2008?) in Nederland is komen wonen. Daarvoor woonde hij in de VS.
Van belang is ten tweede dat X, ook voordat hij in Nederland kwam wonen, al belastingplichtig was voor de in Nederland gelegen woning. In de periode tot 1-8 wordt hij als buitenlands belastingplichtige aangemerkt. Op die manier zal X over de periode 1-1 t/m 31-12 in totaal een inkomen van 4% over de rendementsgrondslag hebben. In het aangiftebiljet (M-biljet, vanwege de immigratie) zal het inkomen over de binnenlandse en buitenlandse periode afzonderlijk aangegeven moeten worden.
Ten derde geldt voor iedere binnenlandse (!) belastingplichtige het heffingvrije vermogen van € 20.661 (2009, per partner). Het heffingvrije vermogen geldt niet voor de periode waarin X buitenlands belastingplichtige was. Hierdoor kan X 7/12 van het heffingvrije vermogen niet effectueren.
Omdat X geen Nederlander, maar een Belg, is, helpt het Verdrag VS-NL hem ook niet. In dat Verdrag is een non-discriminatiebepaling opgenomen. Maar deze beschermt slechts onderdanen van de VS en NL en geen onderdanen van België.
Kortom: X heeft recht op het heffingvrije vermogen maar slechts voorzover het de periode van binnenlandse belastingplicht betreft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel erg bedankt voor jouw reactie. Maar had een fout gemaakt in mijn vraag. Meneer woonde in de VS tot 1 augustus.. daarna verhuisde hij naar Belgie. Hij is dus buitenlands belastingplichtige. Op basis van het non-discriminatiebepaling tussen Nederland en Belgie zou hij wel recht hebben op de heffingvrij vermogen maar hij woonde niet het hele jaar in Belgie.. Krijgt hij het alsnog? Of wordt het geprorateerd?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
snelle reactie: hij krijgt in beginsel geen heffingvrij vermogen (hij is buitenlandse belastingplichtige). Op grond van het verdrag NL-B, waarop hij een beroep kan doen als inwoner van België, zal hij gelijk behandeld moeten worden als een inwoner en lijkt het mij dat hij voor díe periode wel recht heeft op het heffingvrije vermogen.