Als een ondernemer iets van een particulier koopt, kan hij dan toch BTW verrekenen?

Toegevoegd na 9 minuten:
Het lijkt me logisch dat het wel zou moeten kunnen, want de particulier heeft ook BTW betaald toen hij van een ondernemer kocht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (5)

Nee, want bij een aankoop bij en particulier betaal je geen btw. Dus kun je het niet terugvragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die eerlijk is niet. Dat is namelijk fraude volgens de belastingdienst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, als je van een particulier koopt kun je geen BTW verrekenen. Let op: als je die zaak/product vervolgens als ondernemer weer verkoopt, is het ex. BTW en moet er wel BTW over berekend worden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan niet want een particulier kan niet leveren met factuur waarop de btw vermeld staat. Hij kan natuurlijk wel een briefje tikken, maar dat wordt niet als geldige factuur beschouwd. Een particulier heeft ook geen btw nummer om de ontvangen btw af te dragen.
paulus811
14 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Voor verrekening van de btw is het nodig dat je een factuur krijgt. Op deze factuur moet o.a. het btw-nummer van de leverancier staan. Aangezien een particulier geen btw-nummer heeft kan die dus ook geen juiste factuur afgeven, en is dus btw niet aftrekbaar.