Ik woon in Canada,moet ik in nederland belasting betalen over een erfenis ontvangen van mijn ouders?

Meer dan tien jaar weg uit nederland en heb dubbele ned/can nationaliteit
Ik ben in Nederland niet meer belastingplichtig volgens Ned.fiscus.

Toegevoegd na 1 week:
Kan iemand die op de hoogte is met het Nederlandse - Canadeese belastingverdrag hierop antwoord geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (5)

Zover ik hier er iets over kan vinden,die je de belasting te betalen aan de Nederlandse fiscus. Echter op het internet kun je makkelijk juristen vinden die hier een passend antwoord op kunnen geven. Hieronder een link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de verkrijger in het buitenland woont, is het belangrijk om contact op te nemen met een notaris of met de Belastingdienst. Het kan namelijk zijn dat u ook in het buitenland successierecht moet betalen. De Belastingdienst of de notaris kan u vertellen of er mogelijkheden zijn om het betalen van “dubbele” belasting te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Belastingdienst buitenland kan je hier het goede antwoord op geven. Je kunt ze gewoon bellen via het nummer van de belastingtelefoon. Van de Belastingdienst zul je natuurlijk wel het meest rechttoe-rechtaan-antwoord krijgen. Als je op zoek bent naar een gunstige constructie moet je daar niet zijn. Maar dan weet je wel vast hoe het zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om even kort op je vraag een antwoord te geven: Ja.

artikel 1 lid 1 van de Successie wet staat het volgende:

1 Krachtens deze wet (de succesiewet dus) worden de volgende belastingen geheven:
1. recht van successie van de waarde van al wat krachtens erfrecht wordt verkregen door het overlijden van iemand, die ten tijde van dat overlijden binnen het Rijk woonde;

lid 2 is niet interessant (die gaat over schenkingen), dus die noem ik ook niet omdat het hier om een erfenis gaat.

In lid 1 staat dus duidelijk dat er succesierecht wordt geheven over alles dat wordt verkregen door het overlijden van iemand die binnen het Rijk woonde ten tijde van overlijden. Het Rijk is Nederland + overzeese gebiedsdelen. Aangezien je ouders in Nederland wonen (althans, daar ga ik wel van uit) zal je inderdaad gewoon Nederlandse successierecht moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een belastingverdrag zal bepalen hoe deze zaak afgehandeld dient te worden.
Ik verwijs u naar onderstaande bron voor een nadere toelichting en een jurist die alles voor u afhandelt