Moet je belasting betalen in Duitsland over Nederlands spaargeld ?

Ik ben eind mei 2013 naar Duitsland verhuisd. Werk in NL en alleen in NL.
Heb spaargeld alleen in NL. Heb zojuist aangifte gedaan in NL over 2013 middels een M formulier. Daarbij bleek dat ik slechts 4/12 van mijn spaargeld hoefde op te geven, omdat ik slechts 4 complete maanden in 2013 in NL woonde. Dan lijkt het logisch dat ik mijn spaargeld voor de rest van 2013 en vanaf 2014 in Dld moet opgeven. Heb derhalve het Finanzamt in mijn buurt
gecontacteerd , mijn situatie uitgelegd en via een door hun opgegeven site de relevante aangifteformulieren geprint. Simpelweg invullen en opsturen waarschijnlijk ? Of heeft iemand hier misschien toch nog een aanvulling of tip ? Hoe zwaar wordt spaargeld belast in Dld vergeleken met NL ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (1)

Duitsland heft 25% belasting over de rente van het spaargeld. Er is een vrijstelling van € 801 rente p.p. (Zinserträge die den Freibetrag übersteigen, führt die Bank in Höhe von 25% Kapital-ertragssteuer an das Finanzamt ab – Freistellungsaufträge dürfen insgesamt bis zur Höhe des Sparerpauschbetrags (801 € / 1602 € bei Verheirateten) in Anspruch genommen werden).

Deze bedragen 25% / € 801 vrijstelling kwam ik op een aantal sites tegen w.o. Wikipedia. Als er kerkbelasting moet worden betaald komt er nog een procentje bij.

Toegevoegd na 6 uur:
In Duitsland is de heffing over het spaargeld dus relatief gunstiger.
In Nederland is de heffing 30% over een fictief rendement van 4% is 1,2%.
De vrijstelling is ruim € 20.000, wat betekent dat bij 4% fictief rendement de vrijstelling € 800 is.
In Duitsland is het werkelijk rendement belast. € 40.000 x bijvoorbeeld 2% rente is € 800 rente (vrij p.p.) Bovendien is over het belaste spaargeld niet 30% maar 25% verschuldigd.
fisbel