Wanneer moet over een subsidie btw betaald worden?

De onderneming waar ik werk krijgt een subsidie voor een evenement.
Maar ik begreep uit de btw regels dat op het moment dat er voor een subsidie een tegenprestatie werd geleverd hier btw over betaald moest worden.
Wanneer moet ik dan over een subsidie btw betalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat klopt helemaal. Als je een tegenprestatie moet leveren of als de subsidieverstrekker direct voordeel heeft van de activiteiten waarvoor hij de subsidie verstrekt moet je BTW betalen over het subsidiebedrag.

Als je een bedrag krijgt van bijvoorbeeld de gemeente (of bedrijf) voor het organiseren van een evenement zonder dat daar verdere voorwaarden aan gesteld worden dan hoef je daar geen BTW over te betalen omdat je daar niets voor terug hoeft te doen. (Behalve dan daadwerkelijk dat evenement organiseren :P)

Als bijvoorbeeld een bierbrouwer subsidie geeft met daarbij de voorwaarde dat dan alleen zijn merk bier verkocht wordt op het festival, heeft hij daar dus direct voordeel van. Dan moet je BTW betalen.

Uiteraard zijn er meer voordelen te bedenken, als je twijfelt moet je gewoon even de belastingtelefoon bellen.