Wanneer is iets een bedrijfsmiddel om aanspraak te maken op de KIA?

De onderneming waar ik werk wilt zonnepanelen aanschaffen maar wilt weten of zij recht heeft op de KIA.

Is een zonnepaneelinstallatie een bedrijfsmiddel? Of word dit per paneel bekeken?
Ik vraag mij af i.v.m de KIA wanneer iets als één bedrijfsmiddel wordt gezien. Is dit per paneel of meteen de hele installatie?
Is het ook een bedrijfsmiddel als ik 1 zonnepaneel en 1 omvormer aanschaf?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Bedrijfsmiddelen zijn middelen die u aanschaft om uw bedrijf draaiende te houden.
De zonnepanelen worden neem ik aan gebruikt voor het bedrijf zelf (stroomvoorziening)
Dan wordt dit inderdaad gezien als bedrijfsmiddel. Het maakt niet uit hoeveel je aanschaft. Als het maar voor het bedrijf gebruikt wordt.
Niet alleen de aanschafwaarde maar ook de installatiekosten mogen hierin worden meegenomen.
Je moet wel een totale investering doen tussen € 2.301 en € 306.931 om in aanmerking te komen voor deze aftrek. (dus totale investering, niet alleen de zonnepanelen)

Op de site van de belastingdienst staat hier meer informatie over.