Na een verbouwing hebben we een extra woonkamer, keuken en badkamer. Als mijn zorgbehoeftige moeder daar gaat wonen wordt ze dan gekort op haar Aow?

De woonruimte heeft een eigen ingang, schuurtje, toilet, woonkamer, keuken slaapkamer en badkamer. De hal is de verbinding tussen haar en ons. De bedachte is dat ze huur gaat betalen en haar verbruik van water en elektra.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hulpbehoevende ouderen die bij een familielid intrekken, worden niet gekort op hun AOW. De regeling, door tegenstanders wel de mantelzorgboete genoemd, is met een jaar uitgesteld.

Staatssecretaris Klijnsma moet in die tijd zoeken naar een alternatief. Het schrappen van de regeling kost het kabinet in 2015 zo'n 10 miljoen euro. Het bedrag kan over een paar jaar oplopen tot 200 miljoen. Bronnen gaan ervan uit dat de korting op de mantelzorg niet terugkeert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Mooi zoals de regering alles om kan draaien. Het heet dat het ze 10 miljoen euro KOST als ze het afschaffen. Ze krijgen alleen 10 miljoen euro minder binnen en dat is heel wat anders.
Je krijgt een dikke plus voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je Ivana.
Ja ze weten het mooi te vertellen,maar de mensen trappen daar niet in. Het idee alleen al is schandalig.
Zoals het beschreven wordt lijkt het mij, dat uw moeder totaal zelfstandig blijft, ondanks het feit dat haar familie direkter tot hulp in staat is. Voor de Sociale verzekeringsbank lijkt mij niets in de weg te staan. U deelt geen koffie, thee of suiker en er zijn ook geen omstandigheden die duiden op een goedkopere oplossing voor individuele personen door het dragen van elkanders lasten. Mijn inziens helpt hier geen tandenborstel tegen en is er dus niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Het idee van de regering was dat je een eigen huisnummer moest hebben om los van je kinderen te wonen. Bij een aanbouw zou dat in de diverse gemeenten niet te realiseren zijn. Dus wonend op hetzelfde huisnummer woon je in. Zo kreupel als maar kan, die nieuw geplande regeling. (Die vooralsnog niet doorgaat?)