In verband met echtscheiding ontvang ik een gedeelte van de overwaarde van het huis. Valt dit onder inkomen of hoort dit bij vermogen in box 3?

Met andere woorden: moet ik hierover inkomstenbelasting betalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Uit je vraag maak ik op dat jullie de boedel hebben verdeeld en dat je gewoon je aandeel daarin krijgt uitgekeerd. De verkrijging van jouw aandeel in de overwaarde is geen belaste verkrijging voor de inkomstenbelasting (ik ga er vanuit dat de woning geen ondernemingsvermogen is).

Wel moet je het als vermogen opnemen in box 3. Daar wordt het verkregen bedrag bij je overige vermogen opgeteld en belast (voorzover het totale vermogen uitkomt boven de vrijstelling van ca 20.000 -of 40.000 voor een stel). De belasting bedraagt 30% van 4 % = 1,2 %.

Een eendachtspuntje is nog dat je, als je opnieuw een hypotheek zou willen nemen, de komende 5 jaar deze overwaarde in mindering komt op aftrekbare deel van een hypotheek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op het moment van de notariele overdracht van uw woning, vindt ook de belasting plaats. Daarmee lost u uw hypotheekschuld af, maar de overwaarde is voor u. Dat is geld dat op uw rekening staat -vermogen- en dat wordt belast in box III. Als u al een woning heeft gekocht, dan financiert u die deels met de overwaarde. U hoeft zich dan geen zorgen maken over een belastingaanslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je huis verkoopt is de overwaarde niet belast. Het geld dat je ontvangt en op een bankrekening terecht komt is uiteindelijk belast in box 3.
Houd overigens wel rekening met de bijleenregeling als je weer een nieuw huis gaat kopen. De overwaarde van je oude huis moet je namelijk gebruiken voor de aankoop van een nieuw huis. Doe je dat niet, en neem je toch een volledige hypotheek op je nieuwe huis is de rente die je betaalt voor het gedeelte aan overwaarde van je oude huis niet aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Valt onder vermogen. Dus onderbrengen in box 3