Valt een lening bij DUO ook onder het 'toetsingsinkomen?

Ik heb begrepen dat 'studiefinanciering' niet onder het toetsingsinkomen valt, maar geldt dat ook voor een lening bij DUO?

M.a.w. moet je het bedrag dat je leent bij DUO opgeven bij het toetsingsinkomen?

Toegevoegd na 1 uur:
Aanvullende vraag: is een lening bij DUO (voor studenten) hetzelfde als een 'normale lening'?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.5K

Het beste antwoord

Als er geen Box 3 verhaal is maakt de lening geen onderdeel uit van het toetsingsinkomen.
Als u meer vermogen bijvoorbeeld spaargeld hebt dan € 21.139 maakt een lening onderdeel uit van het toetsingsinkomen.

Als er geen Box 3 verhaal is maakt de lening geen onderdeel uit van het toetsingsinkomen.
Als u meer vermogen bijvoorbeeld spaargeld hebt dan € 21.139 maakt een lening onderdeel uit van het toetsingsinkomen.

Voorbeeld: U heeft € 31.139 spaargeld. Er wordt € 10.000 in Box 3 belast. Tot het fictieve inkomen wordt 4% berekend, dus € 400. Uw toetsingsinkomen wordt derhalve € 400 in dit voorbeeld hoger. Er moet geen € 120 belasting box 3 worden betaald (1.2%), maar € 4,80 afgerond € 4.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wordt een lening niet afgetrokken van het spaargeld in Box 3?
fisbel
9 jaar geleden
Ja, een lening wordt afgetrokken van het Box 3 vermogen. Zie het voobeeld in mijn antwoord. Als het spaargeld minder is dan € 21.139 vindt er wel vermindering spaargeld plaats maar is dit niet effectief. Er hoeft immers vóór aftrek van de studieschuld geen belasting Box 3 betaald te worden. Er vindt in dat geval eveneens geen vermindering plaats van het toetsingsinkomen.
fisbel
9 jaar geleden
Een lening studiefinanciering valt onder dezelfde fiscale regels als een 'gewone' lening,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het verhoogt dan toch geenzins het toetsingsinkomen?
fisbel
9 jaar geleden
Een studieschuld kan natuurlijk nooit het toetsingsinkomen verhogen. Wel verlagen, maar dan moet er vermogen (spaargeld) van meer dan € 21.139 tegenoverstaan.

Andere antwoorden (1)

Ik heb begrepen dat een lening sowieso niet als inkomen wordt beschouwd, aangezien het niet van jou is, maar jij later dat geld gewoon met rente moet terugbetalen. Ik kan me vergissen, maar het lijkt me dat het geen inkomen is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
U vergist zich. Een lening kán onderdeel zijn van het toetsingsinkomen. Zie antwoord hierond