Loonheffingskorting bij werkgever waar het meeste inkomen vandaan komt?

Ik heb 3 werkgevers en bij één werkgever wordt er rekening gehouden met loonheffingskorting, echter gebeurd dit niet bij de werkgever waar ik het meeste inkomen geniet. Als ik ook op de site van de belastingdienst kijk, zie ik dat het verstandig is om rekening te houden met de loonheffingskorting daar waar het meeste inkomen vandaan komt.

Nu wil ik dit dus graag laten aanpassen en dit doe ik als volgt:

1- Formulier 'Opgaaf gegevens voor de loonheffing' downloaden op de site van de belastingdienst.

2- Dit formulier twee keer uitprinten.

3- Één ingevuld formulier inleveren, bij de werkgever waar nu rekening wordt gehouden met de loonheffinskorting, met daarin aangekruist dat er vanaf 01-04-2010 geen rekening meer hoeft worden gehouden met de loonheffinskorting.

4- Één ingevuld formulier inleveren, bij de werkgever waar nu geen rekening wordt gehouden met de loonheffinskorting, met daarin aangekruist dat er vanaf 01-04-2010 wel rekening meer hoeft worden gehouden met de loonheffinskorting.

Nu mijn twee vragen hierover:

1- Naar mijn idee is dit de juiste manier van wijziging, toch?

2- Maakt het nog verschil voor de werkgever daar waar ik wil stoppen met de loonheffinskorting?

Voor de duidelijkheid, ik ben nog een student...

Alvast vriendelijk bedankt voor de reactie(s)!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Antwoorden (5)

Je stappen 1 t/m 4 zijn correct uitgevoerd. Heb je ook het formulier gedownload welke speciaal voor scholieren is? ( zie bron)

Financieel gezien zal jouw baas, waar de loonheffingskorting niet meer wordt toegepast, er niet veel van merken. Een klein percentage van jouw loon gaat niet meer naar jou maar naar de belastingdienst. Logisch want je betaald meer belasting.

Ik weet niet in hoeverre het nog zijn uitwerking heeft op de solciale lasten die jouw baas betaald.

Zolang je onder de 5500 euro per jaar verdient maakt het zelfs niet uit waar je je loonhefftingskorting toepast. Je krijgt dan al je betaalde belasting terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is een simpel briefje of een bezoek aan de salarisadministratie van 2 van de bedrijven waar je werkt voldoende.Bij de 1 vraag je om de korting af te schaffen en bij de ander om ze toe te passen. Is dit te eenvoudig dan zal de betreffende werkgever je wel vertellen,hoe je dat het best kunt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het zo doen, maar waarom eigenlijk??? Als je drie werkgevers hebt moet je waarschijnlijk toch aangifte doen... dan krijg je het teveel betaalde belastingbedrag toch terug... lekker extra vakantiepotje... of is het verschil erg groot? Vaak valt het erg tegen hoeveel je per maand meer overhoudt... en het is een heel gedoe, wat allemaal weer administratieve fouten op kan leveren... hou het in elk geval gioed in de gaten als je het doet, dat je niet per ongeluk dubbel krijgt en belasting terug moet betalen aan het eind...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag 1 - ja, je hebt juist gehandeld
Vraag 2 - voor de werkgever maakt het niets uit. Hij betaalt na aanpassing netto minder uit.

Wel is het verstandig om een T-biljet in te dienen na afloop van het jaar, want misschien maak je ook bij de werkgever waar je het meeste verdient de heffingskorting nog niet vol. Wellicht heb je ook nog recht op studiekosten-aftrek. Dit ondanks het feit dat je mogelijk een beurs hebt. Het loont de moeite om dat even uit te zoeken.

Het indienen van een T-biljet kan ook weer gunstige gevolgen hebben voor je zorgtoeslag en misschien ook voor je huurtoeslag, als je die al krijgt. Let op! als je nog geen zorgtoeslag over 2009 hebt ontvangen moet je dat als de bliksem voor 1 april aanvragen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ook gewoon je werkgevers bellen en zeggen dat ze geen loonheffings korting meer moet toe passen.
Dat heb ik namelijk ook gedaan, ik wist niet dat je daar rekening mee moest houden.
Ik had namelijk geen verstand van dat soort zaken, van loonstrookjes en belasting brieven.
Tot dat ik een erg grote belasting aanslag kreeg en ik de belasting ging bellen waarom ik zoveel terug moest betalen en die mij alles had uit gelegt.

Want eind van het jaar kreeg ik een vette rekening wat ik terug moest betalen aan de belasting.
Omdat ik namelijk te veel korting had gehad.
Want ik kreeg ook namelijk van alle drie de werkgevers korting, en dat moest dus inderdaad op het salaris waar je het meest verdiende en ik kreeg dus bij alle drie korting.
Dus als ik jou was , zou ik dit maar heel snel regelen als je later niet voor leuke verassingen wilt komen staan.

Alleen je moet wel rekening houden dat je minder gaat verdienen waar je dus geen loon heffings korting toepast.