Wordt bij het berekenen van de huurtoeslag zijn inkomen helemaal mee berekend ook al heeft hij maar een half jaar ingewoond?

In 2013 samengewoond met partner die geen inkomen had, ik heb huurtoeslag ontvangen, partner is 1 juli vertrokken en heeft vanaf dat moment een bijstandsuitkering ontvangen. Moet ik zijn inkomen vanaf 1 juli meetellen voor de (her)berekening van de huurtoeslag over heel 2013? Maw, moet ik een heel groot bedrag terugbetalen omdat zijn inkomen over heel het jaar 2013 wordt mee berekend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het lijkt een beetje krom. Uw partner, inwonend van 1 januari tot 1 juli 2013, had in deze periode géén inkomen. Maar voor de huurtoeslag telt altijd het JAARinkomen.
M.a.w.: het eerste half jaar telt uw inkomen én het inkomen van uw partner mee voor de huurtoeslag in deze periode. Maximum inkomen is € 28.550

Voor de tweede helft van 2013 telt uitsluitend uw inkomen. Maximum is daan € 21.025 (alleenstaande)
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ontving over de eerste helft van 2013 een toeslag op mijn wajonguitkering. Toen hij vertrok, werd dit beëindigd.
fisbel
9 jaar geleden
U kreeg de eerste helft van 2013 een toeslag omdat uw totale inkomen toen onder het sociaal minimum uitkwam dat voor uw situatie (2 personen) van toepassing was. De tweede helft van 2013 verdween de toeslag omdat u toen alleenstaand werd en uw inkomen niet meer onder het sociaal minimum uitkwam.
http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_kreeg_op_jonge_leeftijd_een_ziekte_of_handicap/oude_wajong/tijdens_mijn_Wajong-uitkering/kan_ik_een_aanvulling_op_mijn_Wajong-uitkering_krijgen_toeslag.aspx