Mijn schoonvader is overleden, moeten we dan nog wel de gemeentebelasting betalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Ja, de gemeentelijke heffingen/belastingen (maar ook bv waterschap etc.) moet je betalen. Die worden aan iedereen die op 1 januari in de betreffende gemeente woont opgelegd. Dus ook aan je, inmiddels overleden, schoonvader.

Wel kun je een deel van de heffingen/belastingen terug vragen; bij de gemeente/waterschap/... kun je informeren hoeveel en hoe je dat doet. Meestal staat dat onder het kopje verhuizen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals u uw vraag stelt, lijkt het erop, dat er geen"schoonmoeder" achterblijft??
Zeg maar uw schoonvader stond behalve zijn kinderen en eventuele kleinkinderen alleen?? Is er nu sprake van een nalatenschap? Ja, die is er nl. tenminste de te betalen aanslag waarover u spreekt. Maar er zal wellicht meer zijn. In dat geval zullen nagebleven lasten betaald moeten worden uit die nalatenschap. Elk der erfgenamen is aansprakelijk voor zijn/haar deel in de lasten net zo goed als zij/hij aanspraak heeft voor het deel in de baten. Als de baten na aftrek van de lasten negatief zijn dan kunnen de nabestaanden (niet u want u telt niet mee) wel uw vrouw en/of uw kinderen,dit laatste als uw vrouw overleden zou zijn besluiten om de nalatenschap te verwerpen. Als u dan zou worden benaderd om uw deel te betalen, dan kunt u m.i. onder overlegging van het bewijs dat u de nalatenschap heb verworpen hieraan ontkomen. Desnoods door kwijtschelding aan te vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meeste gemeentebelastingen zijn gebonden aan een object, dus de eigenaar of de gebruiker van het object dient de belasting te betalen. Alleen als het object niet gebruikt wordt dan hoeft de belasting niet betaald te worden.
Mogelijk weet de belasting ambtenaar niet dat uw schoonvader is overleden en heeft daar geen rekening mee gehouden met het vast stellen van de hoogte van de belasting.