Is het oké wanneer er loonheffing plaatsvindt middels het bijzondere tarief, wanneer het gaat om een nabetaling?

Mijn werkgever heeft vorig jaar een fout gemaakt in de uitbetaling van mijn uren, waardoor ik nog een aantal uren tegoed had. Deze zijn nu - een klein half jaar later - uitbetaald, maar met een loonheffing middels het bijzonder tarief (42 procent). Hierdoor lijk ik nu een paar honderd euro mis te lopen. Van de salarisadministratie krijg ik te horen dat dit de normale gang van zaken is en het vooral voor mij gunstig is. Ik begrijp er weinig van. Wie kan het me uitleggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een belastingtarief van 42% is niet zo bijzonder. Is het normale tarief bij een jaarinkomen van meer dan € 19.645 en lager dan € 55.991 Als uw jaarinkomen lager is dan € 19.645 krijgt u de teveel ingehouden belasting weer terug door aangifte te doen. Het percentage in schijf 1 is 36,25%
fisbel
9 jaar geleden
Of na je aangifte inkomstenbelasting 2014, dus pas begin 2015, daadwerkelijk belasting terug wordt ontvangen, kan bij gebrek aan informatie over je uiteindelijke jaarinkomen 2014 geen uitspraak worden gedaan.
Tegen de (hoogte van ) de inhouding loonheffing (door de werkgever) kun je schriftelijk bezwaar maken bij de afdeling loonbelasting van de Belastingdienst, naar ik meen binnen 6 weken nadat de inhouding heeft plaats gevonden.
Hoe je dat moet doen, kun je te weten komen als je 0800-0543 belt, keuze loonbelasting.
Je kunt desgewenst de vakbond inschakelen.
Als je nog niet alle gegevens beschikbaar hebt, kun je - ter behoud van rechten - al vast pro forma bezwaar maken.