Bij welke balansposten verschillen de fiscale grondslagen met de commerciële en hoe kunnen deze verschillen ontstaan?

Ik wil graag weten bij welke balansposten er verschillen kunnen optreden tussen de fiscale grondslagen en de commerciële grondslagen. Ook zou het fijn zijn als per post uitgelegd zou zijn hoe deze verschillen dan zijn ontstaan.

Met vriendelijke groet,

Martijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Waar je dit vooral ziet is bij de materiële vaste activa. Hierop wil je commercieel soms sneller afschrijven dan wettelijk is toegestaan. Als gevolg daarvan ontstaat er een belastinglatentie op de commerciële balans.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je commercieel sneller afschrijft is de commerciele winst lager dan de fiscale.
Dus de werkelijk te betalen belasting aan de fiscus is m.i. nu hoger dan de commerciele.
Dan krijg je een actieve latentie, dus een vordering venootschapsbelasting.
Dus geen passieve latentie.