Neveninkomsten naast fulltime baan; hoe belastingtechnisch?

Ik werk fulltime. Daarnaast maak ik graag websites en ben gevraagd voor een klus van +/- €1000.
Ik ben niet ingeschreven als zzp'er en ben dit voorlopig niet van plan. Voor deze huidige klus zal inschrijven als zzp'er qua tijd sowieso niet lukken.
Maar goed, ik wil een offerte maken voor de website, maar kan geen BTW berekenen en moet over de inkomstenbelasting van de website 42% betalen. Zwart uitbetalen is geen optie, dit wil de stichting niet.
Hoe bouw ik deze offerte op?
Hoe hou ik er het meest aan over?
Moet ik de 42% vermelden?
Graag wat financieel advies voor een niet-zakenman.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
ronron1212
9 jaar geleden
hoezo 42% vermelden?

Het beste antwoord

Het bedrag dat je aan belasting moet betalen is voor de stichting niet interessant maar voor jou (uiteraard) wel.

Je stelt dus voor jezelf vast wat je 'echt' wil overhouden (dus na aftrek van de inkomstenbelasting die je op 42% hebt gesteld). Stel dat dit euro 1000.- is.
Dan moet je in rekening brengen (100/58) * eur 1000.- = eur 1724,14.
Die '58' in 100/58 is uiteraard 100 -/- 42.

Inderdaad geen btw hierover berekenen want dat mag niet als je geen ondernemer bent voor de omzetbelasting.

Komt op neer dat in de offerte iets komt te staan als:
"Voor u te bouwen website conform de met u overeengekomen specificaties en onder de met u overeengekomen voorwaarden: eur 1724,14"
(Die weer ergens vastliggen uiteraard.)
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is nog maar de vraag of je belasting zal gaan betalen over die €1000. Omdat het niet om een groot bedrag gaat is de kans groot dat je uiteindelijk geen extra belasting gaat betalen. Je kunt eventueel een proefberekening maken door een aangifteprogramma in te vullen. Je vult het bedrag dan in bij "andere inkomsten uit arbeid".

Op de rekening kun je dus zeker niet de 42% vermelden. Je kan gewoon melden dat de kosten in totaal €1000 zijn op de offerte. Je hoeft als particulier geen factuur te sturen. Eventueel op verzoek een declaratie van de kosten en / of een kwitantie dat er betaald is voor de boekhouding. Voor jouw is de BTW verder niet van belang. Je bent gewoon een particulier. Je draagt geen BTW af en kunt dus ook geen BTW rekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Vraag: vult u wel eens een aangifte in met: overige inkomsten?
Het is wel erg onnozel om te stellen dat er mogelijk géén belasting over deze klus betaald hoeft te worden. AmazingEddy werkt full-time ! Eddy heeft allang in de gaten dat deze inkomsten bovenop zijn inkomen uit de full-time baan komen. En stel …. dat zijn inkomen wordt belast in schijf 1 met 37% i.p.v. schijf 2 met 42% dan is over deze klus in elk geval nog een ZVW-aanslag te verwachten van 5,4%. Kom je uit op 42,4% of 47,4%.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hangt af van persoonlijke omstandigheden. Een proefberekening maken maakt duidelijk hoeveel belasting je ongeveer gaat betalen.
fisbel
9 jaar geleden
Persoonlijke omstandigheden zoals wel of geen fiscaal partner, kinderen, leeftijd zijn voor de overige inkomsten nauwelijks van belang. Hoogstens dat een 65-plussser in een lager belastingtarief komt. Of dat er iets meer combinatiekorting wordt gegeven. Of afgeleid: er wordt minder toeslag verstrekt. En natuurlijk kan je een proefberekening maken om precies te weten hoeveel belasting er moet worden betaald over de extra inkomsten. Maar u stelde dat de kans groot is dat er uiteindelijk geen belasting over deze € 1000 hoeft te worden betaald. En dat is toch echt onzin.
Het is een stichting en waarschijnlijk ben je veel tijd kwijt aan het bouwen van de website. Dus als u meer dan 125 uur aan het bouwen en onderhouden van de website bezig bent. Dus gemiddeld meer dan een halve dag per week. Dan kan u deze inkomsten als vrijwilligersvergoeding beschouwen. En is het belastingvrij.
Ook de vergoedingen voor gemaakte kosten zijn belastingvrij.
Wel zou ik een administratie bij houden van de gemaakte kosten en de gemaakte uren.
Dan weet u op het moment dat u belastingaangifte doet of het wel of niet onder vrijwilligers of andere regeling valt.

Een van de voorwaarde van de vrijwilligersregeling is dat de stichting een niet-commercieel doel heeft.

Toegevoegd na 1 uur:
Dus stel de offerte op voor 1000 euro .
Dat je verwacht meer dan 125 uur aan kwijt bent.
Dat je verwacht onkosten te maken. En beschrijf deze onze kosten.
Voor reiskosten met prive vervoersmiddel (bv auto) 0,19 euro/km.

En dat je mogelijk langer dan je jaar hier mee bezig bent.

Voor dat je offerte maakt informeer of de stichting al met vrijwilligers werkt en of ze advies kunnen geven hoe je het onder vrijwilligersregeling kunt laten vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Er zullen meer uren gemaakt moeten worden om de vrijwilligersregelinig te laten gelden. Teruggerekend naar een uurbedrag mag niet meer dan eur 4,50/uur worden 'verdiend'. Voor euro 1000.- zullen dan ruim 222 uur moeten worden gemaakt (en geen 125).
Computoon
9 jaar geleden
Verder: als de vrijwilligersregeling wordt toegepast mag niet daarnaast nog een vergoeding worden gegeven van 0,19 (of welk bedrag dan ook) voor de autokosten. Die euro 1500.-/per jaar of euro 150.-/maand/euro 4,50 uur is een 'all in' bedrag. Overigens mag de regeling ook niet worden toegepast als het werk als het werk beroepsmatig wordt uitgevoerd. Ik denk, dat toepassing van de vrijwilligersregeling in de situatie van vraagsteller 'oneigenlijk gebruik' van de regeling is. Het gaat om een bepaalde dienst werk waar een vergoeding van euro1000.- tegenover staat. Als vraagsteller het werk zodanig moet rekken dat hij er ruim 200 uur over doet om maar onder de regeling te kunnen vallen, schieten de stichting en hij zelf er ook weinig mee op, denk ik.