Ik werk zwart, maar wil dat omzetten in wit werk. Kan ik dat eisen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag het eisen.
Of je dan nog werk hebt?

Het beste antwoord

Onder bepaalde voorwaarde kan er sprake zijn van een arbeidsvermoeden, en dus recht op een arbeidsovereenkomst.

Ik zal zo de bijzonderheden nog voor je opzoeken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Art 7:610a BW
Hij die ten behoeve van een ander tegen beloning door die ander gedurende drie opeenvolgende maanden, wekelijks dan wel gedurende ten minste twintig uren per maand arbeid verricht, wordt vermoed deze arbeid te verrichten krachtens arbeidsovereenkomst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat als deze 'beloning' zwart is? (Met medeweten van beide partijen)
Dan heb je mogelijk een arbeidsovereenkomst (wat dat dan ook wezen mag) maar plegen beide partijen ook fraude.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat heeft het antwoord met de vraag te maken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies iHave...!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super bedankt

Andere antwoorden (1)

Je kunt van alles eisen maar het lijkt me zeer onverstandig om te doen. Je kunt het wel vragen.

Huidige situatie: jullie zitten alle twee fout en met grote risico's voor beide partijen. Voor de werkgever hoge boetes als de Belastingdienst/UWV hier achter komen. (Er zal geen loonheffing worden afgedragen en geen premies voor de sociale lasten. Hij kan jouw zwarte loon niet in zijn boekhouding opnemen maar het geld komt wel ergens vandaan. Vermoedelijk van, eveneens, zwarte omzet (ook niet in de boeken voorkomend).
Stel nu dat je (langdurig) ziek wordt. Een werkgever moet maximaal 2 jaar het loon doorbetalen. Gaat hij dat doen? Zo nee, hoe denk je dit dan op te gaan lossen?
Dit gaat goed totdat het een keer goed fout gaat.

Je zou kunnen vragen of hij het loon dat hij nu 'zwart' betaalt vanaf moment X 'wit' gaat betalen. Aan salaris is de werkgever dan niet meer kwijt (vooropgesteld dat hij4 nu minimaal het brutominimumloon betaalt), wel is hij geld kwijt aan de sociale verzekeringen (zeg: 15% van het brutosalaris). Zoals het hoort overigens.
Jij houdt dan netto uiteraard minder over (want er gaat loonheffing in mindering op het brutosalaris) maar, wat veel belangrijker is: je bent verzekerd voor alles waarvoor een 'witte' werknemer ook verzekerd is. Dat voelt een stuk geruster, ook in geweten.

Hoe de werkgever de manco's uit het verleden gaat rechtzetten is zijn zaak. Maar in dat wespennest heeft hij zichzelf gestoken.
Computoon