kan ik me inlaten schrijven bij mijn moeder die een weduwepensioen heeft.zonder dat dat gevolgen heeft voor haar uitkering en huurtoeslag/zorgtoeslag?

ik heb een vaste baan,heeft dat dan geen gevolgen voor haar huursubsidie en zorgtoeslag als ik bij me moeder intrekt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

Voor de ANW-uitkering van uw moeder zijn er geen gevolgen. Ouders en kinderen worden voor de ANW niet als samenwoners gekenmerkt.

Er zijn ook geen gevolgen voor de zorgtoeslag. Want er is geen fiscaal partnerschap. Maar voor de huurtoeslag zijn er wel (grote) gevolgen.
Uw inkomen wordt als medebewoner bij het inkomen van uw moeder opgeteld.
En daardoor zal de huurtoeslag voor uw moeder geheel of gedeeltelijk vervallen.
Om dat te checken kunt u een proefberekening toeslagen maken. Zie de bron.

Minder ernstig is het dat de gemeentelijke heffingen iets omhoog zullen gaan.
Dat zal maar een paar tientjes per jaar schelen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Een wetsvoorstel is op dit moment in behandeling in de Tweede en Eerste Kamer. Naar verwachting zal er in uw situatie (ouder ANW + inwonend kind) op de uitkering van moeder gekort gaan orden.

Informatie van de SVB:
Kostendelersnorm voor AOW en nabestaandenuitkering Anw (weduwenpensioen)

Vanaf 1 juli 2015 geldt de kostendelersnorm ook als u AOW of nabestaandenuitkering Anw krijgt. Woont u met één of meer kostendelers op hetzelfde adres? Dan wordt uw alleenstaandenpensioen AOW of nabestaandenuitkering Anw over een periode van 4 jaar geleidelijk verlaagd naar 50% van het netto minimumloon. Zie bron
fisbel